Translate

lørdag 30. juni 2012

Min filosofi


Enhver fotograf har sin egen stil. Og bildet over representerer min stil.

Den enes stil behøver ikke å være bedre enn den andres. Her blir det smak og behag.

Når jeg tar makrobilder liker jeg å se insektet i dets eget miljø. Og faktisk er jo ikke dette makrobilder etter definisjonen fordi jeg ikke gjengir insektet i størrelsesforholdet 1:1 eller større. Dette er nærbilde/nærfoto.

Min stil er å bruke insektet som et fargerikt objekt/element i en bildeflate hvor også linjer og teksturer i flaten betyr like så mye som selve insektet. Her er flua sittende på et syrinblad som har en form og farge som jeg liker veldig godt. Det er myke linjer og fine sjatteringer i grønt.

Og plasseringen av insektet i flaten er også etter min mening viktig. Jeg deler alle bilder i 9 like store biter og der hvor linjene møter hverandre ligger tredjedelslinjene. Og der, akkurat der, plasserer jeg de viktige delene i bildet. Dette utgjør komposisjonen.

Da blir dette i mitt hode vakkert, slik jeg liker å se naturen, selv om det bare er en flue.

Og dette er min filosofi; å se det store i det lille hvor alt er en del av en større sammenheng.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar