Translate

søndag 3. juni 2012

Smørblomster


Min kone ville luke bort smørblomstene som stakk opp mellom blomstene i Rhododendronen. Ikke tale om, sa jeg! Ikke før jeg får tatt noen bilder av dem.

Blomstene hadde nå akkurat nådd en passe rosa nyanse rett før de avblomstrer helt og kronbladene faller av. Jeg tenkte at dette kunne bli fint med gult, grønt og rosa.


Alle bildene ble tatt med ganske stor blenderåpning, ca 4 - 5.6. Nok til å vaske ut bakgrunnen.


For ytterligere å dra bakgrunnen ut mot lys rosa har jeg vignettert mot hvitt, dvs mot lysere hjørner enn virkeligheten. Jeg ser nå at jeg kanskje også skulle ha gjort det samme med noen av de mørkeste flekkene av rosa. Dette blir smak og behag og prøv og feil.

Når smørblomstene har nådd dette stadiet i sin utvikling er støvbærerne mørkere og går mer mot brunt enn når blomsten er helt ny. Dette gir mere kontrast i bildet.

2 kommentarer: