Translate

onsdag 6. juni 2012

Marihøne


Marihøna er jo vanligvis rød med sorte prikker, men denne var sort med noe rødt på.

På Wikipedia leser jeg at det finnes 54 forskjellige marihøner i Norge og over 5000 på verdensbasis. Det er også stor variasjon i farger og mønstre. Så jeg antar at dette er en marihøne og at denne billen bekrefter det Wikipedia skriver.

Den gjemte seg langt inne i en furubusk, og det var kveld, og det blåste, så blenderåpningen ble litt vel stor her. Skarpheten sitter på fronten av skallet, men det kunne gjerne vært en større dybdeskarphet.

Men jeg syns det ble et artig bilde lell.

ooOoo

Nå tror jeg at dette er en Exochomus quadripustulatus. På bildet klatrer den nedover slik at vi her ser den litt bakfra.

Les mer om den her: http://www.entomologi.se/index.html

6 kommentarer:

  1. Ja, det var ikke bare artig, men kjempefint, Knut! Har begynt å lese bloggen din fra starten, jeg nå. Du skriver at du gjerne svarer på spr.mål, og jeg har begynt å skrive opp noen for meg selv, som jeg ønsker å stille etterhvert som jeg har lest meg igjennom. Liker at du skiller mellom macro og nærfotografering, det har bla. gjort at jeg har blitt mer enig med meg selv om hva jeg skal jakte etter av motiver. Synes disse eksemplene du har på nærfotografering er veldig spennende i komposisjonen og uttrykk, bl.a
    Ha en flott dag videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk og kjempeflott at du skriver ned spørsmål! jeg skal så gjerne ta meg tid til å svare på de.

      Ha en riktig flott dag du også!

      mvh Knut

      Slett
  2. Denne så jeg en dag også. Men den falt ned i høyt gress. Har aldri sett disse før. Bare den med rødt i bunnen og svarte prikker. Flott bilde av den.
    Kos deg med fotograferingen.
    Hilda

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå vet jeg hvilken det er. Sjekk bloggen min.

      Knut

      Slett
  3. Spark meg i rumpa for å få kjøpt et macroobjektiv!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hvordan gjør man dette virtuelt?
      Det måtte vel bli å si at "nå må få ræva i gir", men det høres jo ikke så fint ut da!
      Håper du ikke tar det ille opp med en slik formulering, Anne.

      Hvis du får feriepenger og har litt ekstra til overs, så er kanskje dette en fin ting å prioritere?

      mvh Knut

      Slett