Translate

lørdag 2. juni 2012

Leke gjemsel


Jeg forfulgte denne, men den tok tilflukt langt inne i en furubusk. Der satt den helt stille og trodde eller kanskje håpet at den hadde gjemt seg for meg.


Jeg prøvde å forflytte meg litt for å kunne se den bedre, men furunålene satt så tett at det ikke var mulig å få den i helprofil. Så dette gjemmestedet ga den nok god beksyttelse dersom den trodde jeg var et rovdyr som var ute for å spise den.


Heldigvis vet jeg jo hvordan den ser ut for jeg har tatt bilder av slike før. Her er en travelt opptatt med å suge i seg nektar, det vil si den har vel akkurat avsluttet en og iferd med å flytte snabelen videre til neste blomst.

Dagens tips:
Når dere skal lete etter insekter, se etter flekker som skiller seg ut i kontrast til omgivelsene. En flekk på et grønt blad kan være et lite insekt. Kanskje gjemmer det seg på baksiden av bladet? Eller inne i en furubusk som her hvor noe hvitt skiller seg ut mot det grønne.

Familien min skjønner ikke at jeg ser eller oppdager insektene i hagen vår. Man må "slå på radaren", og for meg så handler dette om å komme i modus for å lete etter kontraster og noe som skiller seg ut fra helheten.

Men er ikke insektene flinke til å gå i ett med naturen? Jo, det er de. Derfor kan det også være lett å overse dem. Men jeg tror at vårt syn er annerledes enn dyrenes syn. Vi klarer å se mønstre og farger og kontraster kanskje på en annen måte enn dyrene. Så vi evner å oppdage bittesmå ting i et komplekst bilde. Kanskje er det også små bevegelser i kombinasjon med at de skiller seg litt ut som gjør at vi oppdager de.

Jeg har min faste tur i hagen hver dag. Ofte setter jeg meg stille på huk og bare betrakter en busk eller en blomst og mens jeg sitter der ser oppdager jeg helt nye detaljer. Med makrotelen kan jeg se flekken forstørret og noen ganger er flekken så liten at jeg må inn og hente mitt andre kamerahus, Nikon D7000, som i kraft av mindre sensor gir en forstørring av bildet. Kanskje må jeg også sette på en forsatslinse som Raynox 250 for å få enda større forstørrelse av noe som være interessant.

4 kommentarer:

  1. Takk for at du minnet om denne bloggen din, Knut! Dette er jo en skattekiste, og skal leses fra "perm til perm". Macrofotografering var noe av det første jeg ønsket å holde på med, men som jeg egentlig sluttet med, da jeg aldri fikk det uttrykket jeg ønsket,- har jo en dragning mot det minimalistiske, og synes det blir for "surr" og forstyrrende elementer.Ååå,- dette blir spennende lesning!
    Ha en fin søndag:)

    SvarSlett
  2. er helt enig med Monica ,Knut. takk for dagens tipp. du skulle ha minst 1000 følgere på bloggen din !

    SvarSlett
  3. Tusen takk Dirk! Det er veldig hyggelig at du liker bloggen min!

    Jeg er nok ikke særlig flink til å markedsføre den.

    mvh Knut

    SvarSlett