Translate

lørdag 23. juni 2012

Tjuetoprikket marihøne


Denne var bitteliten og lett å se der den satt på et blad. Men den var vanskelig å ta bilde av fordi det blåste godt og den var så liten.

Heldigvis er det jo slik at vinden av og til tar små, korte pauser, og det er da jeg fyrer av en serie med bilder med serieopptak på kameraet mitt. Jeg tok vel noen hundre bilder, for denne satt heldigvis stille, men bare et fåtall ble skarpe nok. Men det holder egentlig med ett bra bilde for å være fornøyd.

Wikipedia: 
Tjuetoprikket marihøne (Psyllobora vigintiduopunctata) er en av marihønene (Coccinellidae), en av de mange polyphage billeneTjuetoprikket marihøne er mellom 3 og 4,5 millimeter lang. Dekkvingene er gule med 22 svarte flekker. Brystskjoldet er gult med fem svarte flekker. Tjuetoprikket marihøne finnes i tilknytning til gressenger.


Noen vil kanskje reagere på at det er mye luft i bildeflaten. Jeg plasserer alltid sentrum av hovedmotivet på tredjedelslinjen i flaten. Jeg prøver alltid å gi luft foran insektet.

Jeg synes at den bittelille marihøna blir enda mindre i en slik stor åpen flate, og dette ønsker jeg å fremheve.

Men hvis man beskjærer bildet noe fremstår det slik:

Fortell meg gjerne hva du mener!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar