Translate

tirsdag 17. juli 2012

En annerledes sommer



Den ene sommer er ikke den andre lik. Slik er det vel bare, men jeg kan ikke huske å ha opplevd, eller ha lagt merke til, at det har vært så få insekter som nå.

Også andre fotografer jeg har kontakt med bemerker det samme.

Og når jeg går i arkivet mitt og ser på hvilke bilder jeg tok på samme tid og sted i fjor, så er det mye jeg ikke har sett i år. Som f eks skorpionfluer som på bildet over.

Blomsterfluer har jeg sett, men det er betraktelig færre av dem i år.


Og av gresshopper har jeg bare sett noen veldig små, men ikke hørt ennå.


Jeg tror hele naturen er forsinket i år. Ikke så rart når nattetemperaturen er ned i nesten 10 grader og dagtemperaturen knapt når 20-tallet. Da utvikler alt seg mye tregere.

Grafen under viser middeltemperaturen den siste måneden. Det er kaldt, kaldt, kaldt! I alle fall er det ingen ordentlig god gammeldags sommer.

Kilde: www.klart.se

1 kommentar:

  1. Jeg ser knapt en sommerfugl nå etter å ha kommet tilbake fra ferie og det bruker å være mange her hjemme på denne tiden. Etter hva jeg husker så var det lite i fjor også.

    Da er det fint å ha noen flotte bilder på lur fra tidligere å vise fram.

    SvarSlett