Translate

søndag 28. august 2011

Purpurmåler


Dette var for meg en helt ukjent sommerfugl. Har aldri sett denne før. Jeg snublet over den i vår hage i Bohuslän. Den var svært sky og flyktet straks jeg prøvde å nærme meg.

Til slutt kom jeg tilstrekkelig nær innpå til  kunne ta noen bilder, men den satt på bakken på gresset, så bakgrunnen ble ikke særlig bra. Dessuten var det sterk sol, så lyset var hardt.

Bildene er tatt i lav vinkel i mageleie og er preget av dette, men de duger i alle fall som dokumentasjon.

Det er en hunn, da hannen har veldig karakteristiske fjærformede antenner.


Wikipedia:
Purpurmåler (Lythria cruentaria) er en sommerfugl i gruppen av de egentlige målere (Geometridae). Denne lille, karakteristisk fargede arten er i Norge funnet nord til Møre og Romsdal.
En liten (vingespenn 20 - 24 mm), karakteristisk farget måler som ikke kan forveksles med noen andre målere (men muligens med enkelte mott). Hannen har fjærformede antenner. Forvingene er brungule med to, mer eller mindre brede, purpurfargede tverrbånd, ofte dominerer purpurfargen. Vingefrynsene er purpurfargede på begge vingepar. Bakvingene er brungule.
Purpurmåleren er knyttet til varme, solrike steder der larvene lever på engsyre (Rumex acetosa). De voksne målerne flyr om dagen i solskinn. Denne arten har flere generasjoner per år mellom april og september, og overvintrer som puppe.



 Les mer om denne på Wikipedia:
http://no.wikipedia.org/wiki/Purpurmåler


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar