Translate

lørdag 8. september 2012

Høst lupin variasjoner



Når nå høsten har kommet, og temperaturene synker, så forsvinner også mange av insektene. Da må en naturfotograf som meg vende fokus mot andre motiv enn bare insektene. 

Heldigvis er det fortsatt mange blomster, - noen remonterer faktisk også, mens andre holder ut og blir etter hvert mer og mer preget av høst. Faktisk synes jeg dette tilfører mange blomster et vakkert preg, for de er vel som oss, - dvs at ikke alle er helt perfekte.

Dette blogginnlegget handler like mye om etterbehandling og noen av de muligheter dette gir for å skape forskjellige uttrykk i et bilde. 

Jeg benytter Nik Software sin Color Efex Pro som er kjempeenkel å bruke og skape disse forskjellige versjonene som vist her. Problemet er bare hvilken effekt man skal velge. Her er det ikke enkelt å bestemme seg.

Jeg tar'em ælle sammen, sier nå jeg.

Det første bildet under er det som ligger nærmest opp til originalen. Og bakgrunnen i bildet viser at alt ikke lenger er grønt. Nå begynner det å gå mer i gulbrune fargetoner.






6 kommentarer:

  1. Vakkert som alltid, Knut,- helt umulig å velge den ene framfor den andre her, så enig med deg... jeg tar dem alle sammen!
    Ble litt nysgjerrig på programvaren du bruker. Søkte etter den,- hvilke av disse vil du si du bruker flittigst? Eller bør man kjøpe Complete Collection, og få alle programmene, kanskje? I PS er jeg ikke helt fornøyd f.eks verktøyet for støyreduksjon,- blir fort litt for "glatt" og mister en del detaljer når jeg skal redusere høye ISO verdier...Fungerer dette bra i Nik?
    Ha en fin ettermiddag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så godt at det var noen som likte bildene mine!
      Nå begynte jeg å tvile på min egen vurderingsevne siden det ikke kom noen kommentarer!

      Tusen takk Monica!

      Jeg er kjempefornøyd med Complete Collection og det lønner seg å kjøpe hele pakken. Fantastiske verktøy laget av og for proffer og til en meget behagelig pris. Mye enklere å bruke enn PS og veldig bra! Støyreduksjonsprogrammet er helt topp som også de andre verktøyene i pakka.

      På nettsiden til Nik SW finnes det mange videoer og tutorials. De kjører også jevnlig webinarer (webbaserte kurs). Og du kan laste ned prøveversjoner.

      Ønsker deg også en god ettermiddag!

      mvh Knut

      Slett
  2. Vurderingsevnen din er ihvertfall det siste du skal tvile på, Knut!!

    Jeg kikker litt på siden deres nå, og har funnet noen videoer som jeg sjekker ut nå:)

    SvarSlett
  3. Når utgangspunktet er bra i seg selv,
    slik som her,
    så må man like alle sammen.
    Jeg gjør det, i alle fall.
    Likevel velger jeg ut den siste versjonen som min favoritt.
    Det har et pittoresk uttrykk.
    Liker det nest siste veldig godt også.
    De brune tonene i bakgrunnen.
    Så, ja, når fotografen er så god som dette,
    kunne man like gjerne ta alle sammen.

    Vakkert!!!

    God mandag,
    og god ny uke.

    SvarSlett
  4. Så stilig serie. Det er nok viktig at utgangspunktet er bra og da er det mange ulike behandlinger som blir knallbra. Tusen takk for beskrivelsen av behandlinegn. Dette skal jeg sjekke ut.
    Ønsker deg en fin uke.
    Hilda

    SvarSlett
  5. Du har herved en ny følger! Flotte bilder :)

    SvarSlett