Translate

torsdag 20. september 2012

Stankelbein


På Wikipedia står det å lese at Stankelbein er i familie med med mygg, så faktisk er det en gigantisk mygg! Så bra da at den ikke stikker!

Selv om de fleste kjenner den undernavnet Stankelbein, så har den mange andre navn også som f eks
langbein, langføtting, myrhank, høyhest, langskankmygg, langskankamygg, "myskank", langfothank, langfotakongle, feifot,langemann, flyfly, spillemann, sprellemann, helikopter, dudud, landyr, gammalmygg, menkjekrakk og peikefot.

Og den er da også ganske morsom å se på egentlig, der den ofte klynger seg fast og prøver å gjemme seg inne blant blader eller strå.




2 kommentarer:

  1. Disse stankelbeinene er faktisk en av de jeg synes er veldig interessante, og har ingen pigger ute.
    Uff,-har ennå "dårlig ssmvittighet, da jeg i sommer skulle fotografere en som flakset rundt på badet på hytta en natt. Etter en time med mitt selvmedisineringsprosjekt, som du kjenner til, gikk jeg å la meg,- bare for å oppdage at neste mrg hadde den falt død om, og lå der i vasken med sine lange, skjøre ben og vinger. Ble helt trist, jeg.

    SvarSlett
  2. Uff, så trist liten historie!

    Tusen takk for kommentaren!

    mvh Knut

    SvarSlett