Translate

tirsdag 21. juli 2015

Å sikre etterslekten ...


Når bløtvingene "har seg", så skjer ikke dette akkurat lynraskt. Jeg har sett de samme bløtvingene, tror jeg, på samme blomsten i mange timer og faktisk to dager på rad. Den mindre hannen sitter på ryggen av hunnen som upåvirket rusler rundt og spiser pollen og annet godt den finner. Denne posituren er den jeg ser oftest når de "har seg". Posituren på bildet under virker enda mer krevende og er en jeg aldri har sett før.


Slike skjermblomster kan være et lite samfunn i seg seg for under de kan jeg finne edderkopper og bladlus og maur.

Jeg blir litt glad når jeg finner bløtvingene på gang for jeg tenker at de jobber med å sikre etterslekten. De er et fargerikt innslag i naturen og de som så mange andre insekter fyller en funksjon i naturen.



1 kommentar: