Translate

tirsdag 28. juli 2015

Makrolek


Noen har kanskje lagt merke til at jeg også har begynt å legge ut bilder på Instagram. Dette er gøy fordi man veldig raskt får tilbakemeldinger på bildene man legger ut og man blir også kjent med andre fotografer. Det er veldig mange dyktige fotografer innen makro og jeg har begynt å studere bildene deres.

Jeg ser da at mange benytter seg hyppig av sprayflasken ved at både blomster og insekter har rikelig med dråper. Jeg ser også at mange benytter seg av speil og gjerne også en kombinasjon av dette.

På bildet over la jeg en margeritt på et speil og sprayet godt. Da jeg ønsket en mørk bakgrunn for å gi en god kontrast mot den hvite blomsten måtte jeg passe på at jeg hadde en mørk refleks i glasset.

På bildet under gjorde jeg nesten stikk motsatt, - ingen spraying og en lys refleks som ga en helt utbrent bakgrunn. En utfordring hele tiden er å tenke komposisjon og linjer i bildet.


På bildene under brakte jeg inn et nytt element, - et skjell. Så fant jeg små blomster i hagen som jeg la i skjellet og sprayet. Alt dette ble gjort i løpet av en halvtime. Så det er enkelt å komme i gang med slike bilder og det er bare å begynne å eksperimentere. Jeg ser at mange klarer å lage slike bilder også med levende insekter som f eks maur, biller og snegler. Jeg har vanskelig for å tro at man bare "snubler" over slike fantastiske motiv i naturen så jeg vil tro at det er konstruerte situasjoner man ser bilde av.

Hagesnegler er motiv som beveger seg sakte og som jeg stadig finner i hagen vår. En ny ide jeg tenker prøve ut der derfor å snu et skjell på hodet og hente en slik snegle til det våte speilet. Trolig vil sneglen først krype inn i skallet sitt, men har man tålmodighet så vil den nok komme ut etterhvert. Da kan det bli et flott motiv der den sakt kryper frem over skjellet og etterhvert ned til det våte speilglasset.

Andre blomster kan også legges på glasset og bli fine motiv. Her er det bare å slippe fantasien løs.




3 kommentarer:

  1. Da er jeg hjemme med internett og det hele, og har oppdatert meg her inne, - skal jammen si du har vært aktiv i sommer, Knut! Flotte innlegg på rekke og rad, og denne posten inspirerer til kreativitet når alt er trist og grått ute. Nydelige bilder!
    Jeg mener å ha hørt at ved å ha litt glyserol (?) i vannet blir dråpene mer "holdbare".... har du testet ut det?
    Ha en fortsatt fin sommer, Knut :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for kommentaren din Monica!
      Jo, siden været har vært dårlig (på den måten at det har vært kaldt og mye vind, men forøvrig veldig bra) så har jeg jo måttett finne på noe annet å bruke tiden til enn å være på sjøen. :-)

      Jo, jeg har hørt om glyserol, men jeg hadde det ikke for hånden da jeg jeg bestemte meg for å eksperimentere litt. Er på jakt etter et speil uten ramme som jeg skal legge nede i et serveringsbrett. De har løse speil på IKEA vet jeg. Det speilet jeg brukte tar skade av vannet ved at det renner inn i rammen.

      Jeg har sett mere på slike bilder på Instagram og det er utrolig mye spennende man kan lage på denne måten med speil, spray, blomster og insekter og i forskjellig kombinasjon og med riktig lyssetting. Her har jeg mye å lære før teknikken sitter, men jeg skjønner hvordan det gjøres, men behersker ikke dette ennå.

      Slett
  2. :-)

    Kule effekter så lenge vekstene er noenlunde i sine naturlige habitater og effektene ikke overdrives. Viktig å eksperimentere slik!

    SvarSlett