Translate

søndag 19. juli 2015

Nyperoser


I veikanten har vi noen vakre nyperoser. For meg var en nyperose en nyperose, men etter å ha lett etter det latinske navnet ser jeg at det er mange forskjellige av de. Og når jeg også begynner å se mer langs med veien vår så oppdager jeg at vi har flere forskjellige typer nyperoser.

Felles for de alle er at det kommer nyper når blomstene visner og danner nypeknoppene som er en frukt eller bær?. Men når jeg ser på kronbladene, fargene og bladene ser jeg forskjeller. Dette er nok den jeg synes er penest av dem alle, - rosa og ikke så veldig stor.

Hva jeg ikke visste om nyperoser er at de ikke er en del av vår naturlige flora og at de derfor er svartelistet på linje med Lupiner. De sprer seg raskt og truer andre arter. Nyperoser kalles også Rynkerose. Disse artene vurderes utryddet i norsk natur:

Rynkerose, hagelupin, kjempebjørnekjeks, tromsøpalme, parkslirekne, kjempeslirekne, kjempespringfrø, kanadagullris, skogskjegg, spansk kjørvel, vasspest, platanlønn (planter vurdert til høy risiko i artsdatabanken).





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar