Translate

onsdag 22. juli 2015

Kraftig telelinse for makro


Du kan gjerne bruke en kraftig telelinse for å fotografere makro. Denne skjermplanten var så stor og befant seg på en så stor avstand og var dessuten isolert fra sine nærmeste omgivelser. Den sto langt ute i åkern og dit hadde jeg ikke lyst å tråkke meg frem i fare for å møte flått og annet skummelt.

Derfor benyttet jeg min Nikon 80-400mmVR i 400mm modus på Nikon D7100. Effektiv brennvidde ble da 600mm. ISO var på 640, blenderen var f/8 og lukkertiden 1/400 sekund. Jeg flyttet meg slik at jeg fikk en passe nøytral bakgrunn. Så fikk jeg besøk av en rød Bløtvinge og jeg likte best denne plasseringen av den på blomsten. Den utstikkeren blomsten har oppe til venstre i bildet bidro til å gjøre bildet litt annerledes og spennende og skapte en god komposisjon. Lyset kom halvt ovenfra og bakfra så det var et slags motlys. Skyggesiden av planten er derfor i etterarbeidet lysnet opp noe. Jeg ble ganske fornøyd med resultatet selv i alle fall.

Disse skjermplantene anses vel for å være ugress og jeg tror de også er giftige, men jeg synes de faktisk er ganske vakre. Men nå er det vel også slik at det som er vakkert også kan være farlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar