Translate

fredag 10. juli 2015

Grønn bladbille (Chrysolina fastuosa)


Jeg kommer av og til over disse grønnglinsende små billene og de er like vanskelige å fotografere hver gang. I solskinn gir det blanke skallet deres utbrente høylys i form av hvite skinnende flekker. I dag blåste det også så kraftig at det lot seg ikke gjøre å fokusere på de små ca 5-6 millimeter store billene. Jeg endte derfor opp med å ta de med til makroteltet mitt på et bord ute på terrassen. I vindkastene ristet teltet så mye at billene falt ned fra den planten de satt på. Med litt hjelp fra meg kom de seg på plass på bladene igjen. :-)


Følehornene/antennene var i konstant bevegelse og selv med ISO1000 fikk jeg ikke korte nok lukkertider, da jeg ønsket en best mulig dybdeskarphet på billene. De var nok sikkert også litt stressa etter å ha blitt fjernet fra sitt vanlige miljø for de var i konstant aktivitet.


Inne i makroteltet blir lyset mykt og fint. Jeg bruker en grønn papp-plate som bakgrunn, men da billene var ganske mørke måtte jeg overeksponere de og dette gjør at lys bakfra og fra siden noen steder skinner gjennom som motlys i bildene.


Du kan lese mer om disse bladbillene her: https://no.wikipedia.org/wiki/Chrysolina_fastuosa


Bildeinfo: Olympus OMD EM5 MkII med Olympus 60mm makro. ISO1000, f/9, 1/20 (stativ)

2 kommentarer: