Translate

mandag 13. juli 2015

Sjuprikket marihøne (Coccinella septempunctata)


Jeg blir alltid glad når jeg ser en Marihøne, - en lysende rød flekk blant alt det grønne. Da er det virkelig sommer! I dag fant jeg en syvprikket Marihøne.

Min bildestil er ikke å komme så nært innpå insektet som overhodet mulig, - det er å finne en fin komposisjon med insektet i harmoni med sine omgivelser. Jeg prøver alltid å benytte tredjedelsregelen og plasserer insektet på en av linjene. Det gir muligheter for plassering oppe til høyre, oppe til venstre, nede til høyre eller nede til venstre, - sånn stort sett. Her er i alle fall tre av disse representert i de fire bildene mine. Det bare faller seg naturlig for meg å se det slik.


Store norske leksikonhttps://snl.no/marihøner, står det om Marihøner:
Marihøner er en insektfamilie i ordenen biller. Marihøner er små, 1–11 mm, biller med halvkuleformet, hvelvet overside, flat underside og kølleformede følere. Oftest broket farget med lyse eller mørke flekker. Noen få lever av plantekost, men de fleste er, både som larver og biller, rovdyr som fortærer bladlus og andre plantesugere.


Som forsvarsmiddel kan marihøner presse ut dråper av sitt gule, etsende blod fra leddet mellom lår og legg.


Enkelte marihøner har vært importert til forskjellige land og benyttet til biologisk bekjempelse av skadelige plantesugere.


Sjuprikket marihøne, Coccinella septempunctata. Et av våre mest kjære og kjente insekter. Dekkvingene er røde med sju svarte prikker og halsskjoldet svart med to hvite flekker ytterst. Lengde 5,2–8 mm. Den er svært vanlig over hele landet og går opp på fjellet. Enkelte år kan de opptre i så uvanlig store mengder at folk føler seg plaget. Både de voksne og larvene eter bladlus og spiller en betydelig rolle ved å holde bestanden av disse nede. Overvintring foregår som voksne ofte i store kolonier i jorden.




Til disse bildene valgte jeg å benytte min Nikon D750 med Sigma 150mm makro. ISO varierte fra 500 til 1250, blenderen fra f/6.3 - f/9, lukkertiden blir alltid 1/160 med dette kamera da jeg har stilt inn på auto-ISO og blenderforvalg. Bildene ble tatt håndholdt og jeg ser at jeg fikk et stort antall uskarpe bilder der jeg satt på huk og prøvde å fokusere. Stativ hadde gitt meg langt bedre kontroll og flere skarpe bilder.



2 kommentarer: