Translate

tirsdag 7. juli 2015

Og så var insektene der ...


Foreløpig er det ikke mange av de, men nå ser jeg at mangfoldet med insekter sakte men sikkert øker i takt med varmen i været. Jeg ser også at flere nye blomster er på vei. Det knoppes og snart bryter flere ut i full blomst. Også sommerfugler har jeg sett flere av i dag. Så nå starter jakten på de gode motivene. Dette er bare et lite knippe av noen få insekter jeg oppdaget på en kort tur i hagen vår. 

Insektene er også foreløpig veldig små. Gresshoppenymfen på bildet øverst var bare ca 1cm stor (bortsett fra antennene). Det er langt vanskeligere å stille skarphetspunktet på øyet med Olympusen enn med min Nikon D750. Fokuspunktet er for stort. Jeg må prøve flere ganger før den legger fokuset på øyet som her. Med f/4.5 blir ikke dybdeskarpheten stor. Bildet ble tatt håndholdt og det blåste. Dessuten var den i konstant bevegelse. Så det måtte mange forsøk til for å få dette eneste tildels vellykkede bilde av en serie på mange.

Jeg ble imponert over oppløsningen dette objektivet gir. På bildet under har jeg laget et utsnitt av hodet på gresshoppen og man kan der klart se fasettene i øyet. Husk at når Gresshoppa bare var ca 1 cm stor så er øyet mindre enn en millimeter stort.




 En Tege på et Syrinblad


Et insekt i vepsefamilien full av pollen?


Et lite saksedyr?


Denne likner på en Skorpionflue, men jeg er ikke sikker på at det er det.  Satt på veggen vår.
Et vanskelig motiv mot den hvite veggen på solsiden.


6 kommentarer:

  1. Ja det var flotte macroer!Kan tenke meg det er vanskelig å få fokuset sentrert skarpt.Jeg skal studere macrobloggen din fremover for å få tips.Ja har nå kjøpt meg Sigma 105.Tok noen prøvebilder sent i går kvled.Veldig bra kvalitet både på linsa og kameraet(nikon)Nå må jeg bare finne ut av innstillingene,Prøve å feile.Det jeg ikke har helt taket på ennda er avstandsbegrensningene.Focus limiter switch.Hva som er best til mitt formål.Ulike bilder.Her har vi bare grått vær og temperaturen har senket seg ti grader.Kansje det blir noen prøvebilder igjen i dag.Takk for hjelp og mangen flotte bilder her hos deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Grattis med nytt objektiv! Det MÅ øves for å mestre den, men det er bare å spørre om råd om du har lyst. Jeg lover å hjelpe deg.

      Slett
  2. knallbra bilder og forklaring Knut !

    SvarSlett
  3. Oh hello, for noen bilder! Flott og grønt!

    SvarSlett