Translate

torsdag 16. juli 2015

Det er best tidlig på morran ...


Det er best å fotografere insekter tidlig på morran. I dag våknet jeg tidlig, sola skinte og det var nesten vindstille. Temperaturen var ganske lav for sommer å være, - bare 13 grader varmt. Jeg sier varmt, for med sola oppe kjente jeg den varme selv om klokka bare var 7. Jeg var langt fra alene. De første mosjonistene var allerede i gang med sine morgenpromenader. Pensjonister og fine fruer med mosjonsstaver i fint driv nedover veien forbi huset vårt. Og der sto jeg med slagstøvler, en pøs av en hatt og med mitt kamera og stativ på jakt mellom busker og kratt etter insekter å fotografere.

Jeg fant ikke så mange. De er færre enn enkelte tidligere år, men inne i skyggen på et Syrinblad fant jeg en flue som jeg tror kanskje var en Snappeflue. De er meget raske, men med lav morgentemperatur og fortsatt morgendugg i gress og på blader og på flua holdt den seg i ro slik at jeg kunne finne et passende perspektiv. Det var ikke lett for bladet var buet som en dal og vegetasjonen var tett. I frykt for å skremme bort flua våget jeg ikke å bruke saksen for å rydde frem et bedre perspektiv. Eneste perspektivet som var mulig var rett forfra. Med lite lys ble ISOen så høy som opptil 4000 for å oppnå blender f/8. Heldigvis takler Nikon D750 høye ISO-tall meget bra.

Minimalt med etterbehandling var nødvendig med disse bildene. Flere av bildene hadde innslag av moireé, - et tegn på at bildene var skarpe der jeg ville ha skarpheten (på øynene). Jeg synes ikke det gjør noe at denne effekten fremtrer selv om nok noen ville si den er uønsket.

Det ser ut som flua har øyne utenpå fasettene, men det er bare dråper. Artig, synes jeg. Og så tenkte jeg at dette blir en fin dag. Det er godt å leve og å oppleve naturen på nært hold.



2 kommentarer:

  1. Ojj de er fine!!Utroligt artigt utrykk den har!Tenk at så små kryp kan være søte.
    Ja Måtte le av innledningen din hiihihih..Syns jeg ser deg med hatt på hode og ned på bakken fotografere småkryp!Artigt!

    SvarSlett
  2. Ojj de er fine!!Utroligt artigt utrykk den har!Tenk at så små kryp kan være søte.
    Ja Måtte le av innledningen din hiihihih..Syns jeg ser deg med hatt på hode og ned på bakken fotografere småkryp!Artigt!

    SvarSlett