Translate

torsdag 9. juli 2015

Mye rart ... Smalkjempe (Plantago lanceolata)


Det er mye rart som vokser i gressplenen vår. Den er ikke kjedelig ensfarget grønn, men har blomster som kløver, tirilltunge og mange andre som jeg ikke kjenner navnene på. Heldigvis er det lite med løvetann. Av en eller annen grunn er det lite løvetann i år. De kom tidlig og forsvant fort.

På denne planten vet jeg ikke hva som er blomst, - den har jo ikke noen kronblader. Det ser ut som om støvbærerne henger rundt en kjerne som kanskje blir til frø senere i prosessen.

Jeg synes den ser rar ut, - ja faktisk litt morsom, og den er et fint motiv. Jeg har lett gjennom en tykk bok om planter i Bohuslän, men jeg finner ikke ett eneste bilde av denne merkelige blomsten. Skulle så gjerne visst hva den heter, - så om noen av dere vet, så hører jeg gjerne fra dere i en kommentar.


Komposisjonsmessig valgte jeg denne gangen å ikke midtstille blomsten, men legge den på tredjedelslinjen fordi jeg også valgte å beholde flekkene av gult i bakgrunnen som er grupper med tirilltunge som titter opp av gressplenen.

Jeg synes jeg også måtte ta med et gammelt bilde som jeg liker så godt av blomsten.


Og jeg fikk svar fra mine venner biologene som kunne fortelle at dette er en Smalkjempe. Andre norske navn er: Jonsokgras, spågras, hårkall.

Smalkjempe er en flerårig urt som blir 10-40 cm høy. Planten har opprett, femkantet blomsterstengel med uanselige gulbrune blomster samlet i et aks i toppen. Lange gulhvite støvbærere stikker ut som en liten sky fra dem. Bladene er langsmale og spisse, og ligner noe på liljekonvallblad. Bladene har ikke tydelige bladskaft og sitter i en rosett ved bakken. De er ofte litt lodne og har tydelige langsgående nerver. Frukten er en kapsel som åpner seg med et lokk.

Som så mange andre urter har også denne legende egenskaper:
Slimdannende, slimløsende, mykgjørende, slimhinnebeskyttende, lindrer irriterte slimhinner, bronkieavslappende, hostedempende, antibiotisk, bakteriehemmende, astringerende (sammentrekkende), desinfiserende, betennelseshemmende, blodtrykksenkende, blodstillende, sårhelende, appetittstimulerende, fordøyelsesfremmende, stimulere tarmbevegelsene (peristaltikken), mildt avførende og leverbeskyttende.

Du kan lese mere her: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/plan_lan.htm

2 kommentarer:

  1. lDet var noen flotte bilder!Spesielt det siste!Måtte google planten-
    du verden så mye den kunne brukes til!Salater og!
    Er det siste bildet tatt med olympus eller Nikon?Syns jeg ser en ørliten forskjell.
    Ja Sigmaen er jeg utrolig fornøyd med.Bra du sa jeg skulle kjøpe den!Foreløpig går det greit:))
    Takk!

    Mvh Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Det siste bildet er tatt med Nikon D700. De to første med Olympus.

      Så gøy at du ble fornøyd med ditt nye makroobjektiv! Har sett på bildene dine og de er jo meget bra! Men enda litt mer øvelse på komposisjon så blir dette helt perfekt!

      Slett