Translate

fredag 24. juli 2015

Bobleblåser


At fluer blåser bobler har jeg sett flere ganger, men jeg har aldri skjønt hvorfor. Så dette måtte jeg finne ut av.

Når jeg googlet på dette, fant jeg ut at en flue ikke har lunger og det må jo luft til for å blåse bobler. Så dette er ikke en boble, men en dråpe. Forklaringen som biologer ser ut til å gi er at dråpen er fordøyelsesenzymer/væske, altså en dråpe, som flua produserer for å bearbeide næringen den inntar. Jeg så jo også at dråpen forsvant, og ikke ved at den dryppet ned noe sted, så flua inntok dråpen igjen.
Biologene sier at næringen tas opp gjennom porer i labellum (puteformede munndeler).

Et artig fenomen og ingen boble, men altså en dråpe. Så er det brakt på det rene. Så lærte jeg noe i dag også. :-)

Bildeinfo: Nikon D750, Sigma 150mm makro, ISO1400, f/4,5, 1/160 sekund, tripod.


2 kommentarer:

  1. Dette er et utrolig flott bilde.
    En god kontrast mellom det grønne blad - den lilla flue samt den hvite boble.
    Det som gjør dette til noe unik I mine øyne, er det at du har fanget / fått med de små hår på ryggen.
    Utrolig flot.

    SvarSlett