Translate

tirsdag 14. juli 2015

Vinkelsøker - et uunnværlig hjelpemiddel for makrofotografering


Mer og mer vanlig blir det at nye kameraer får vippbare skjermsøkere. Så også med Nikon D750 som er mitt favorittkamera for makrofotografering.

Ingenting kan måle seg med de fantastisk gode prismesøkerne som fullformats speilreflekskameraer har. Å se gjennom søkeren på et fullformats kamera med stor prismesøker er en drøm og gir etter min mening de beste forutsetningene for å se detaljene i de bilder jeg prøver å skape.

Når jeg bruker skjermsøkeren bak på kamera synes jeg det er som å se i tåke og nesten i blinde. Sikkert også fordi jeg er helt avhengig av å bruke lesebriller. Jeg aner hva jeg tar bilder av, men selv med briller har jeg ikke følelsen av å ha kontroll. Skjermsøkeren er likevel et godt hjelpemiddel når jeg tar bilder i lave perspektiver, - gjerne helt nede på bakkenivå. Men dersom jeg virkelig skal ha full kontroll så er vinkelsøkeren et helt uunnværlig hjelpemiddel for meg. På bildet over ser dere vinkelsøkeren påmontert mitt Nikon D750.

Når jeg kjøpte min vinkelsøker, så syntes jeg at Nikon sin var altfor dyr. Jeg valgte derfor å importere en av et annet merke fra en nettbutikk i USA. Fikk den levert hjem på døra etter noen få dager og uten særlig stor fraktkostnad. Med overgangsledd har jeg tilpasset denne til både Nikon og Canon. Den tilpasses også dine øyne slik at du slipper å bruke briller. Du kan også øke forstørrelsen med 2,5 ganger slik at du enda bedre kan sjekke at skarpheten ligger der den skal.

Nå ser jeg at Scandinavian foto har et alternativ til Nikon sin og til ca halve prisen. Jeg har ikke selv prøvd dette merket, men jeg vil anta at den er fullt brukbar. Her er link til denne:
http://www.scandinavianphoto.no/produkt/9079089/seagull/seagull-vinkelsoker-for-systemkamera-optisk-vinkelsoker-av-meget-hoy-kvalitet Og denne ser ut til å ha overganger slik at den kan tilpasses de fleste kameraer.

Jeg kan si det så enkelt som at mange av mine bilder hadde ikke blitt til uten en slik vinkelsøker. Jeg vil derfor påstå at dette er en av de beste investeringer man kan gjøre dersom man har et kamera med objektiv for makrofotografering. Lave perspektiv gir ofte de beste bildene og du vil oppnå langt flere vellykkede bilder ved bruk av en slik vinkelsøker. Jeg har den alltid med meg når jeg går ut for å ta makrobilder.

5 kommentarer:

  1. Great blog! Exceptional send with a fully designed jointly with beneficial making This unique excellent write-up shows the great comprehending you have using this style. Appreciate it this original perform the job.

    SvarSlett
  2. Hmm.Det ante jeg ikke fantes!Vinkelsøker.Det m¨jeg google og se hva det egentlig kan gjøre
    Jeg er svært fornøyd medSigma en jeg kjøpte..Så fornøyd at jeg vurdere å se på andre objektiver i samme merke.Den autofokusen er bare driitbra!

    Hva ville du ha velgt som zoom til å ta fuglebilder med?

    Takk for innholdsrike poster hos deg!

    Mvh Anita.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvilken zoom for fuglebilder? Hm ...
      Problemet med fugler er at mange av de er små og raske og lyset ofte er dårlig.

      Du har jo en Nikon D7200, tror jeg, et meget bra kamera som har crop mode i tillegg til å være et croppekamera. Det innebærer at du får en vesentlig brennviddeforlenging. Jeg benytter D7100 til fuglefotografering og setter denne i croppemode slik at brennviddeforleningen blir 1,5X1,3 hvilket betyr at en 300mm nesten blir 600mm effektiv brennvidde.

      Billigste alternativ er Nikons 70-300mm som er lett, billig og ganske god. Jeg bruker to objektiv til fuglefoto. Dersom lyset er dårlig benytter jeg Nikon 300mm f/4. Denne er superskarp også på full blender, men har ikke bildestabilisering så jeg må bruke stativ.

      Den jeg bruker mest er Nikon 80-400mm VR, men denne er dyr og må dessuten blendes litt ned for å gi optimale bilder. Er likevel meget godt fornøyd, men jeg tror Canons 100-400mmII er bedre, men den er jo uaktuell.

      Så finnes det et Sigma alternativ. De har nylig kommet med en 150-600mm. Denne koster under kr 10.000 i C-utgaven. Jeg tror jeg i dag hadde valgt denne om jeg i dag skulle velge et objektiv for fuglefoto.

      Så gøy å høre at du er fornøyd med ditt nye objektiv! Og bildene dine viser jo at den/du tar gode bilder.

      Mvh Knut

      Slett
  3. Takk Knut!
    Ja jeg vet det der om crop mode på kamera mitt..Men har enå ikke brukt det..Det skal jeg gjøre..
    Nikons sine objektiver vet jeg er gode Men dyyyre..så det blir uaktuelt for øyeblikket..Har tenkt på sigma 150-500mm..men vist du sier de har komt med en 600mm er det inntresangt.Problemet er å få skarpe bilder på så lange avstander og kvalitet..Er usikker på hva blende ned betyr.det skal jeg undersøke prompte.Takk for tips!Skal prøve ut Sigma 500 og 600 og forhøre meg litt om kring.Tamron syns jeg ikke tilfredstiller mine behov lengre.Treg autofokusMå ofte inn på service ect ect.
    Ha de fint og takk for svarMvhAnita

    SvarSlett
    Svar
    1. Sjekk ut og gjerne prøv om mulig Sigma sin nye 150-600mm C-type! Den skal være meget bra!

      Slett