Translate

søndag 26. februar 2012

Vårtegn

Maur våkner tidlig til live om våren,
men Løvetannen kommer først et godt stykke ut på våren.
I dag gikk jeg meg en lang tur og lette etter vårtegn. Temperaturen var bare så vidt over null grader. Men sola skinte og fuglene sang så vakkert. Nå er jeg ingen ekspert på fugler, men sangen deres var så frisk og levende at jeg begynte å lure på om faktisk noen av trekkfuglene allerede er tilbake igjen.

Ut fra bilder jeg ser på nettet ser jeg at enkelte trekkfugler faktisk overvintrer enkelte steder i Norge fordi det er så mildt. Rødstrupen for eksempel. Og Lerka er en av de første som kommer tilbake til oss. Bare tenk på hva vi synger i sangen "Alle fugler små de er". "Lerka jubler høyt i sky, ringer våren inn på ny."

Det første vårtegnet vi leter etter er jo Hestehoven eller Leirfivel som den også heter. Jeg lette i solhellinger på lune steder, men kunne ikke finne noen slike ennå. Hvitveis, Snøklokker og Blåveis kommer også snart, så fort frost og tele har forlatt bakken.

Men insekter fant jeg! Jeg gikk i solhellinger og snudde på steiner og gamle planker, og under disse fant jeg tusenbein, små biller og larver. Straks de ble eksponert for sollyset krøp de og gjemte seg. Jeg var ikke rask nok med kamera til at jeg fikk tatt bilder. Og maurene våkner tidlig til live. Finn en maurtue ved et tre og jeg er sikker på at det er liv der nå.

Og trær og busker har knopper som bare venter på at temperaturen skal bli høy nok til at de kan briste og springe ut. Bjerkeløv tar vi jo inn allerede til fastelavn så vi kan kose oss med de friske grønne bladene.

Bjørkeløv om våren
Gåsunger som vokser på Selja er jo et annet typisk vårtegn. Og i mars/april blomstrer Hasselen.


Alle fugler små de er
kommet nå tilbake!
Gjøk og sisik, trost og stær
synger alle dage.
Lerka jubler høyt i sky,
ringer våren inn på ny.
Frost og snø de måtte fly,
her er sol og glede!

Blomster hvite, gule, blå
titter opp av uren,
nikker nå så blidt, de små,
etter vinterluren.
Skog og mark i grønne skrud
kler seg nå på Herrens bud.
Knopper små de springer ut,
her er sol og glede!

Lille søster, Lille bror,
kom så skal vi danse!
Plukke blomster så til mor,
mange, mange kranse!
Synge, tralle dagen lang,
kråkestup og bukkesprang!
Takk, o Gud, som enn en gang
gav oss sol og glede!

Tekst: Johan Nicolaisen
Melodi: Tysk folkemelodi

2 kommentarer:

  1. Knakende gode makrobilder.
    Jeg har også vært på leting i dag, men det blir nok en stund til tenker jeg.
    Trekkfuglene kommer nok i midten av mars hos oss. men det er nok noen som har overvintret i år. Har sett en tjeld i fjæra..men den har nok vært her i vinter.
    Bjørkeløvet hadde utrolig flott skarphet, nydelig.

    SvarSlett
  2. Tusen takk Hilda for at du kommenterer bloggen min og for at du liker bildene mine!

    mvh Knut

    SvarSlett