Translate

fredag 17. mai 2013

Att fota Vitsippor

ISO 200, f/6.3, 1/500, Nikon D700, Sigma 150mm
Vitsippor heter de i Sverige, og endelig står de der i full blomst utenfor hos oss. Jeg måtte bare ta noen bilder av de også i år, men når jeg gjorde dette slo det meg at det er en del utfordringer som må håndteres for å få brukbare bilder.

Her tenker jeg å gi noen tips. Under hvert bilde har jeg lagt inn bildeinformasjon.

ISO 200, f/6.3, 1/400, Nikon D700, Sigma 150mm
Som alltid når man fotograferer markblomster gjelder det å få et lavt perspektiv. Jeg benytter alltid stativ i bakkeposisjon og med vinkelsøker slik at jeg slipper å legge meg langflat i gresset. Selv nå bør en passe seg for flåtten.

Vind var en utfordring når jeg tok bildene. Imidlertid løyet vinden innimellom i korte øyeblikk, og det var da jeg tok en serie med bilder med hutigopptak 5 bilder pr sekund. Jeg benyttet alltid manuell fokus som jeg stort sett la midt på de støvbærerne som lå midt i blomsten.

Jeg valgte å ta bilder av blomster som befant seg i skyggefulle partier og benyttet spotmåling av lyset, dvs måling på ett konsentrert punkt midt i blomsten. Målt over hele bildeflaten kan blomsten lett bli overeksponert. Selv med spotmåling undereksponerte jeg med -0,3 EV. Jeg fotograferer alltid i RAW og kan da lett justere eksponeringen ifht utbrente høylys i etterbehandlingen.

ISO 200, f/3.2, 1/1600, Nikon D700, Sigma 150mm
Valg av blenderåpning er også noe man må vurdere. De Hvitveisene jeg valgte å fotografere var såpass høye og raget mye over bakken slik at det jevnt over var lite forstyrrende elementer som gress og strå rundt de. Med fullformats kamera med makrotele ble bakgrunnene stort sett svært godt utvisket.

Dette handler mye om smak og behag og egen stil. Dette er slik jeg liker å fotografere blomster, - nøytrale bakgrunner med lite forstyrrende elementer. Og noen liker softe og diffuse bilder (stor blenderåpning pluss kanskje en softingseffekt i etterbehandlingen) eller middels stor blender med dertil tilhørende skarphet i bildet.

ISO 200, f/8, 1/320, Nikon D700, Sigma 150mm
Dette bildet viser at naturen nå virkelig har våknet til live. Hvitveisene fikk hyppig besøk av både fluer og andre flyvende insekter.

3 kommentarer:

  1. Ønsker deg en riktig god 17.mai Knut.kjempe fin forklaring og bilder Knut !
    hilsen dirk

    SvarSlett
  2. Ja, vinkelsøker har jeg merket at jeg må skaffe meg hvis jeg skal fortsette å fotografere disse hvite, skjønne... tenk at jeg ikke har hatt en eneste hvitveis i arkivet, før nå! Men nå når jeg har oppdaget dem, har jeg lyst å fotografere hver og en av dem... de har liksom hver sin personlighet, alle sammen. Må innrømme at jeg har jukset nå også med hensyn til stativet... skjerpings!Kanskje jeg kan ta med gorillapoden? Den veier jo ingen ting egentlig.
    Tusen takk for innstillinger og tips, Knut... eller påminnelser bør jeg vel egentlig si,- har jo egentlig lært dette av deg før:)

    SvarSlett
  3. Nydelig bildeserie!
    Godt dokumentert også.
    Bloggen din er blitt et helt oppslagsverk etterhvert.
    Takk for at du deler din kunnskap med oss andre.
    Det beste av alt, er gleden over å få se på bildene dine! :)

    SvarSlett