Translate

mandag 12. august 2013

Variasjoner over samme tema



Så endelig fant jeg den skjønne blomsterflua som jeg har savnet hele sommeren. De er ikke mange, men godt å se at den i alle fall er der.

Disse tre bildene er tre variasjoner over samme tema. Alltid like usikker på hva som blir det beste bildet avhengig av hvor jeg plasserer flua i bildeflaten. Oppe til høyre, nede til høyre eller oppe til venstre?

"Reglene" sier at man skal plassere luft foran motivet eller i synsretningen. Sånn sett er bildet nederst feil komponert, men når jeg likevel valgte å komponere dette bildet slik så var det for å vise alle lusene som gjemmer seg under blomsten.

Bildet nr 2 (under) har luft foran og har en langt roligere komposisjon ved at det gis mere plass til bakgrunnen og mindre av den lyse blomsten synes. I bildet over synes mer av den hvite blomsten, og da vi er laget slik at øynene våre trekkes mot hvite/lyse partier i et bilde kan fort for mye av blomsten i bilde nr 1 gis for mye oppmerksomhet.

Så kanskje er nettopp bilde nr 2 best. Men her ville nok noen også reagere på bildeformatet. Ved heller å velge et format som i originalbildet (rektangulært vs kvadratisk) ville bildeflaten bli mindre og dermed også bakgrunnen. Noen ville foretrekke dette. Selv er jeg en stor tilhenger av det kvadratiske formatet.


Alle bildene er tatt med Nikon D700 (fullformat) og Sigma 150mm makro. De ble tatt en tidlig morgen etter en regntung natt. Det var overskyet, vindstille og ikke så varmt. Følgelig var insektene veldig rolige. Dette ga meg muligheter til å bruke langt lengre lukkertider og blender f/13. Dybdeskarpheten blir likevel ganske begrenset med fullformat og denne brennvidden.


2 kommentarer:

  1. WoW! FOR noen bilder, jeg suger til meg inntrykk som denne suger til seg noe helt annet.

    Lest om igjen dine råd om komposisjon, for det ER jammen litt vanskelig når en forsøker macro Knut, dobbelt opp å tenke på på en måte... ikke alt du hører om damer ER rett du vet, 2 tanker i hodet på en gang osv osv... he he

    SvarSlett
  2. Nei, det er sannelig ikke like lett bestandig,- og har jeg først begynt fundere, blir jeg aldri enig med meg selv, når det gjelder komp og plassering:)
    Jeg er HELT "firkanta" så har virkelig problemer med å komme meg ut av det formatet.
    Jeg synes det øverste var fint for flua gir inntrykk av litt sånn "konge på haugen", mens nr 2 er lekkert, fordi jeg også elsker bakgrunnene dine...
    Ha en fin kveld, Knut:)

    SvarSlett