Translate

torsdag 3. juli 2014

Fra vugge til grav


Jeg har blitt helt fasinert av denne vakre blomsten. Dette bildet viser den i nesten alle faser fra vugge til grav, - fra knopp til vissen blomst.

Nederst i bildet er en av blomstene vissent. Etterhvert som den blir eldre fremtrer det større kontraster i de hvite kronbladene (se blomsten underst til venstre). Og griffel og frøkapsel blir mørkere i fargen. Blomsten over er helt hvit og oppover i blomsten knopper i forskjellig størrelse.

En utrolig vakker blomst synes jeg dette er. Skulle gjerne visst hva den heter for denne kunne jeg tenkt meg flere av i hagen. Det skal være en staude hvilket jo betyr at den kan overvintre og komme på nytt neste år. Tenk dere en humle eller et annet flyvende insekt på denne! Det måtte jo ha vært drømmen.

Bildeinfoen er denne gangen Nikon D7100, Sigma 150mm Makro, ISO400, f/10, 1/60, stativ, lys fra et vindu, minimalt med etterbehandling.

Jeg prøvde meg også med flere forskjellige bakgrunner, men jeg likte min sorte trøye best.

Selv om bildet øverst er et veldig ærlig og naturlig bilde av hvordan blomsten ser ut, så kan blomsten kanskje fremtre penere dersom man myker opp bildet noe med en effekt kalt Classical Soft Focus. Da blir resultatet som vist under. Noen av detaljene forsvinner og uttrykket blir mykere.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar