Translate

søndag 3. desember 2017

Makro med Canon EOSM5


Jeg er usikker på om Canon sitt speilløse kamera EOSM5 har hatt noen suksess i det norske markedet. I motsetning til Panasonic Lumix og Olympus benytter Canon en noe større sensor, - en APS-C bildebrikke. Det er den samme sensoren som sitter i Canon sitt speilreflekskamera 80D og er på 24 megapiksler.

Jeg fikk anledning til å teste kameraet med Canon sitt lille og noe spesielle makroobjektiv på 28mm (tilsvarer 44,8mm i fullformat) noe som er omtrent som et normalobjektiv å regne. Se bilde av objektivet under.

Objektivet er et godt makroobjektiv hvilket betyr at det er skarpt og med god kontrast og med god nærfokus (ca 10cm). Objektivet har også to innebygde LED-lyskilder som kan reguleres i trinn og man kan også velge om lyset bare skal komme fra den ene siden av motivet.

Kilde: https://www.canon.no/lenses/ef-m-28mm-f-3-5-macro-is-stm-lens/#features
Jeg benyttet ikke LED-lyset når jeg tok mitt bilde. Det var mer enn godt nok lys da sola skinte. Jeg prøvde meg med flere blendere og bildet øverst benyttet f/7.1, ISO200 og 1/160 sekund.

Det som overrasket meg var den lille dybdeskarpheten jeg oppnådde i bildet selv med f/7.1 i forhold til hva jeg er vant med fra mine M43-kameraer. Bildet viser en vissen buskmureblomst og det er nok av forstyrrende elementer i busken i bakgrunnen. Likevel klarer objektivet selv med en slik blender å isolere motivet bra. Med f/3.5 som er største blender på objektivet, var dybdeskarpheten mye mindre.

Objektivet har også en supermakroinnstilling hvor man kan komme enda nærmere motivet (nærgrense på 13mm). Da oppnås en forstørrelse på 1,92X sammenliknet med fullformat. Insekter vil da sannsynligvis ha forsvunnet om man prøver å nærme seg så mye, men i noen situasjoner kan en slik forstørringsgrad være nyttig. Objektivet har også bildestabilisering.

Med brennvidde som et normalobjektiv og med makroegenskaper er dette et ypperlig lite objektiv for daglig fotografering. Dette kan bli min faste følgesvenn på tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar