Translate

lørdag 11. mai 2019

Hvordan komme nærmere - Canon Lens 500D


Med mitt Nikon 24-70mm f/4 S objektiv til Nikon Z6 kommer jeg så nære som 30cm. Jeg bruker derfor dette ofte som et makroobjektiv, men noen ganger har jeg hatt behov for å komme enda  nærmere. Derfor kjøpte jeg en nærlinse (close up lens) fra Canon. Jeg benytter en nærlinse veldig ofte sammen med forskjellige objektiver fra Panasonic og Olympus når jeg benytter M43-kameraer, men Nikon Z6 er et fullformats kamera og har objektiver med vesentlig større filterstørrelse.

Nærlinsen skrus på filterfestet foran på objektivet. Du kommer nærmere motivet, noe som gjør makrofotograferingen enklere. Nærlinsen bruker to linseelementer for å redusere fargeforvrengninger og gir bilder med god kvalitet.

De to blomsterbildene jeg viser her er tatt med blender f/4 og på 70mm brennvidde pluss nærlinsen. Som det fremgår av bildene er dybdeskarpheten da veldig liten. Ved å benytte mindre blender (høyere blendertall) vill dybdeskarpheten øke noe.


Bildet under er tatt så nærme jeg kom med 40mm.


Bildet under viser hvor tett jeg kommer på motivet med 70mm. Her er blenderen på f/10 som gir vesentlig større dybdeskarphet.

Det er kjekt å ha med seg en slik nærlinse når jeg er ute på tur og jeg ønsker å ta makrobilder enda tettere på motivet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar