Translate

søndag 14. juni 2020

Shooting fullframe


Det jeg liker med å skyte bilder i fullformat er de fine utviskede bakgrunnene jeg får. Slik som har hvor jeg har brukt Canon RP med Tokina atx-i 100mm f/2.8 FF Macro med Canon-EF-fatning. Jeg har adapter slik at både kan bruke den på Canon RP og på Nikon Z6 (to forskjellige adaptere). Objektivet er ganske kompakt. har ganske bra autofokus, men også en ring man kan skyve frem og tilbake for å sette den i manuell fokus. Det er da raskt og enkelt å bringe den til rett fokusområde og når den først er der funker autofokusen bra. Canon RP har ingen innebygget bildestabilisering, så faktisk fungerer den litt bedre på Nikon Z6, men ved å benytte Fv innstillingen på Canon RP velger jeg en kort nok lukkertid i kombinasjon med ønsker blendervalg. Fv-innstillinge gir lett tilgang også til eksponeringskompensasjon. Så justeres ISO automatisk i forhold til de valgene man gjør.

Denne blomsten heter Storkenebb og er ikke stor saken. Selv med blender f/5.6 blir ikke dybdeskarpheten stor. Så valgte jeg også å ta med litt knopper og blad for å gi et bedre bilde av hele blomsten (ikke bare kronbladene).



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar