Translate

mandag 16. juli 2012

Sigma introduserer nytt makroobjektiv

Kilde:SigmaPhoto.com
Sigma 180mm F2.8 APO EX DG OS HSM 
Dette objektivet står øverst på ønskelisten min i øyeblikket. Jeg skulle gjerne ha testet det for å se om det er verdt pengene. Det koster så mye som kr 13.995 og skal være tilgjengelig i Norge fra i dag av, men kun med Canon-fatning. Nikon-brukere som meg må vente til ut i september, men jeg tviler på at jeg ville kunne bruke så mye penger på et slikt objektiv. Dette er et objektiv for proffer eller for de med god råd.

Jeg tror det er et fantastisk objektiv. Jeg bruker i dag Sigma sin 150mm makrotele og er kjempefornøyd med det. Det har imidlertid noe treg autofokus, så det ville vært spennende å se om dette nye objektivet fokuserte raskere. Til makrofotografering betyr ikke dette så mye, da jeg ofte bruker manuell fokusering.

Men en brennvidde på 180mm ville gitt meg en mye bedre arbeidsavstand. I en avstand på 47 cm ville jeg oppnådd 1.1 forstørrelse. Sky insekter ville ikke stikke av like fort. Det er også mulig at bildestabliseringen ville kunne være til nytte for håndholdt fotografering, men samtidig er jeg usikker for jeg tror vel kanskje at med en slik brennvidde så ville jeg enda mere benytte meg av et stativ. I alle fall for makrofotografering.

Hvor stor forskjell det er mellom Sigma sin 150mm og denne på 180mm er jeg også usikker på. Hvor mye betyr de ekstra 30 millimetrene? Har det noen praktisk betydning? Og er det verdt sin pris?

Jeg er ganske sikker på at dette er et utmerket maroobjektiv, men mens jeg skriver dette blir jeg mer og mer sikker på at Sigma sin 150mm makrotele har et langt bedre pris/ytelsesforhold.

Så jeg sitter fornøyd tilbake og er glad for det jeg allerede har. Men som sagt, det hadde vært gøy å få prøve et slikt objektiv. Kanskje jeg ombestemte meg da?


Fra Sigma sine sider:
This is the world's first 180mm macro lens incorporating a magnification ratio of 1:1 and a large maximum aperture of F2.8. It benefits from Sigma's original Optical Stabilizer function and the wide F2.8 aperture allows faster shutter speeds for narrow depth of field, enabling photographers to emphasize the subject. Three FLD ("F" Low Dispersion) glass elements provide excellent correction for color aberrations. This lens incorporates Sigma's floating inner focusing system. This minimizes aberrations which occur as shooting distances change, and enables stable rendering of the image from infinity to 1:1 magnification. The Super Multi-Layer Coating reduces flare and ghosting and provides sharp and high contrast images even at the maximum aperture. Equipped with Sigma's own propriety OS (Optical Stabilizer) system, this lens offers the use of shutter speeds approximately 4 stops slower than would otherwise be possible*, enabling handheld close-up photography. The incorporation of HSM (Hyper Sonic Motor) ensures quiet and high speed autofocus as well as full-time manual focus capability. This lens has a rounded 9 blade diaphragm creating an attractive blur to the out of focus areas of the image. At 1:1 magnification, this lens has a focusing distance of 47cm/18.5in, which is a greater working distance than shorter focal length macro lenses. This is advantageous when taking pictures of highly sensitive subjects such as butterflies and insects. Attaching Sigma’s optional Tele Converter's allows photographers' to shoot with an even greater working distance or with a magnification ratio larger than 1:1.  

1 kommentar:

  1. Jeg bruker Nikkor sin 105mm macro og er superfornøyd med det. Jeg føler at jeg kommer nærme nok og de gangene jeg ikke gjør det så blir det nok litt crop i Photoshop etterpå.

    SvarSlett