Translate

fredag 13. juli 2012

Spider on a straw


Fredag den 13.de!

En skummel dato preget av overtro.

Da må jeg jo legge ut noe skummelt på bloggen min? ;-)

Men denne er jo ikke særlig skummel. Bare vakker.

Så denne bare som en flekk på et strå.

Godt kamuflert.

Her ville nok mange gått tettere på og beskåret bildet mye mer enn jeg valgte å gjøre.
For meg blir bildet vakrere med linjespillet fra stråene omkring.
For meg er det viktig å vise edderkoppen i sine omgivelser.

ooOoo

Jeg spurte en biolog og fikk først vite at dette var en edderkopp i slekten Tetragnatha. Nå forteller en annen meg at dette er en Tibellus. (Maritima, tror jeg.)

www.edderkopper.net står det om denne:


Vi har to arter av Tibellus her i landet. Disse kan mange ganger være vanskelig å skille, siden de overlapper hverandre i fargetegninger. Som regel har T. oblongus to sorte prikker på bakkroppen, men kan i enkelte tilfeller ha flere fremover på kroppen, samt hodet. T. maritima har som regel flere prikker.
Tibellus oblongus kan dog skilles temmelig sikkert på kjevefargen ute i felten. Den har rustbrune flekker på kjevestammene. (Se bilde under) Den virker også mørkere på brystet siden den har flere tettsittende brune spetter. 100% sikker artsbestemmelse kan gjøres ved genitalieundersøkelse i mikroskop.
T. oblongus holder som regel til i innlandet, mens T. maritima er mer kystbundet. Artene trives i lavere vegetasjon som gress og lyng. Den er ekstremt tilpasset sitt habitat, og kan være svært vanskelig å se imot bakgrunnen. Den strekker ut bena i lengderetningen og fremstår nærmest som en barnål i formen. En annen evne den har, er at den kan presse seg helt flatt mot underlaget. Et av bildene under viser en slik situasjon. Skulle likevel ikke kamuflasjen virke, benytter den seg av flukt, og da går brennkvikt! Arten er uhyre rask til bens.

2 kommentarer:

  1. Jeg er enig med deg på dette bilde. Linjene er flotte og gjør en del av bilde.

    SvarSlett