Translate

søndag 2. juni 2013

På en liten tur i hagen fant jeg ...


... litt av hvert av små kryp. Masse fluer og en masse mygg også. Det ser ut til at det fuktige været og god temperatur har gitt ideelle vekstvilkår for disse insektene. Tror nok vi må slåss med disse i sommer.


Denne flua klapper i hendene i fryd over det fine været. Tidlig på morgenen satt den ganske så rolig der den gjemte seg inne blant syrinbladene. Jeg elsker å lete etter insekter på syrinbuskene våre fordi bladene har så fine former og nydelig grønnfarge.


Disse hvite, vakre blomstene hadde jeg ikke hjerte til å klippe bort, da jeg slo gressplenen. Disse fikk stå i fred.



Stankelbein er det også enormt mange av. Har aldri sett før at de har irrgrønne øyne.


Vet ikke hva dette er, men tror det kanskje er en flyvemaur. Tror jeg har tatt bilde av noe slikt før. De hvite prikkene er pollen.

Og dette var hva jeg fant på en kort tur i hagen.

Det eneste som blomstrer her hos oss er Løvetann, Smørblomst, Fioler, Epleblomster, Forglemmegei, Strandnellik og disse hvite som jeg ikke husker navnet på. Det var da ganske mange blomster det?

Det blir spennende å se hva slags sommer dette blir. Hver sommer blir forskjellig med hensyn til vær og  temperatur og da preges også naturen av det med hensyn til hvilke blomster og hvilke insekter som får dominere.

Alle bildene ble tatt med Nikon D700 (fullformat) og Sigma 150mm Makrotele og på stativ. Det blåste lett. Da gjelder det å knipse i akkurat det øyeblikket hvor fokus sitter. Bruk seriebildeopptak og ett fokuspunkt. Jeg legger alltid fokus på øynene til insektet. For å få kort nok lukkertid måtte jeg opp i hele ISO1600, men kameraet gir ikke mer støy enn at det lett lar seg fjerne med Nik Softwares sitt Dfine program.


6 kommentarer:

  1. Flotte makrobilder, Knut. Skal følge ditt tips om å lete etter insekter i hagen og prøve meg på litt makrofotografering. Men i dag regner det her, men finværet har lovet å komme tilbake på tirsdag. Fint at du skriver og veileder under bildene dine.
    Ha en fin søndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Olav!
      Og kom deg ut i naturen på jakt etter makromotiver! Du finner dem over alt!

      Slett
  2. Igjen veldig flotte bilder Knut,
    dirk :-)

    SvarSlett
  3. Fantastiske macrobilder, dette kan du Knut, ingen tvil.

    Flua øverstså glad, trodde hun hadde funnet ny partner, men.... nærsynt må vite, he he

    SvarSlett