Translate

tirsdag 10. juni 2014

Ta en titt under blomstene


Noen ganger, og faktisk ganske ofte, er undersiden av blomstene vel så spennende som forsiden/oversiden av blomstene. Denne blomsten hadde spennende sorte hår og en merkelig knekk på stilken. Den var da heller ikke vendt oppover slik som de andre blomstene, men sideveis, - sikkert på grunn av knekken på stilken.

Når man skal velge en blomst å ta bilde av, kan det det være en god ide å lete etter en som skiller seg fra mengden av de andre. Kanskje er det faktisk noe vakkert i det ikke fullkomne? Kanskje har vi mennesker noe å lære av naturen i disse photoshoptider hvor det etterbehandles bort fra virkeligheten og over i en skapt oppfattelse av hva som er vakkert?

Bildet ble tatt helt nede på bakkenivå med blomsten i profil og fokus stilt inn på undersiden av blomsten. Jeg la blomsten i skyggen av en hvit paraply som var festet til et kamerastativ. Skyggen ble ikke stor nok til å gjøre hele bakgrunnen mørk slik at gresset lenger bak ble lysere. Jeg kunne gjort bakgrunnen mørkere her i etterbehandlingen, noe som ville gitt bedre kontrast mellom støvbærerne og bakgrunnen. Jeg kunne også hevet kamera litt slik at jeg hadde fått en større del av skyggen høyere opp i bildet. Ofte kan bare noen centimeter i den ene eller andre retningen endre en bakgrunn til det bedre. Dette er tanker jeg gjør meg nå, men som jeg ikke klarte å tenke på da bildet ble tatt.

2 kommentarer:

  1. Inspirerande blogg och fantastiska bilder.
    Jag har nyligen köpt ett macro objektiv Canon 60mm. Så nu tränar man. Svårt att få till bra bilder ibland med manuell fokus....vilket man ska ha säger de......
    Majsan//

    SvarSlett
  2. Gratis med ny look på bloggen, Knut! Trodde et øyeblikk at jeg hadde kommet feil, hehe:)
    En fin påminnelse med flott illustrert bilde! Man skal hegne om de som er litt annerledes,- ofte de som huskes best!
    Ha en flott lørdagskveld:)

    SvarSlett