Translate

tirsdag 7. mars 2017

Mine erfaringer med fullformat_2

ISO 5000, f/11, 1/160, 150mm
Bortsett fra de krokusene jeg fant i en grøft ved veien, er det meste i brunt og fra i fjor. Likevel kan man finne fine motiver om man leter litt. De er fort gjort å overse, men blir langt mer spennende når man ser de som bilder.

Fortsatt brukte jeg det samme utstyret med Nikon D750 og Sigma 150mm makro. Av bildeinfoen ser man at jeg har brukt middels liten blender f/11 og f/8. Bakgrunnen kastes ut i et behagelig slør som gjør seg godt på slike motiver og dette er noe av det som kjennetegner et fullformats kamera og med en passende brennvidde på objektivet.

Blender man ned ytterligere vil diffraksjon etterhvert inntre. Jeg tror optimal skarphet for dette objektivet ligger omtrent med de blendere jeg her har benyttet.

For slike motiv som befinner seg over 30 cm over bakken går det greit å bruke en slik kamerautrustning og stativ. Sigmaen har en treg autofokus, så jeg benytter for det meste manuell fokus. Jeg har også en Nikkor 105mm makro og med den fungerer autofokusen vesentlig bedre. Men Sigmaen har mulighet til å rotere rundt sin egen akse og det gir bedre muligheter for raskt å komponere bildet.

ISO 1250, f/8, 1/160, 150mm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar