Translate

fredag 20. oktober 2017

75 prosent av alle insekter forsvunnet



Så har jeg endelig fått bekreftet min mistanke om at det virkelig er langt færre insekter å se enn på mange år. Jeg som er på stadig jakt etter motiver å ta bilder av om sommeren og spesielt insekter har i mange tidligere blogginnlegg undret meg over hvorfor det er slik.

På www.nrk.no i dag fant jeg denne artikkelen:
https://www.nrk.no/norge/ny-studie_-antall-insekter-stupte-med-75-prosent-pa-under-30-ar-1.13741219

Den forteller om forskere i Tyskland og om deres funn. "Den totale mengden insekter i de 63 områdene er redusert med 75 prosent siden prosjektets start i 1990. Midt på sommeren er nedgangen på opptil 82 prosent.

Nedgangen i insektbestandene i Tyskland er høyere enn den antatte nedgangen globalt, som i studien anslås til 58 prosent mellom 1970 og 2012.

Frode Ødegaard ved Norsk institutt for naturforskning (NINA) ble svært overrasket da han fikk et forvarsel om funnene i Science Magazine i mai i år. «Dette er dramatisk», tenkte seniorforskeren etter å ha lest artikkelen.

Og konsekvensene? Ifølge Ødegaard står absolutt alle funksjoner i naturen på spill dersom utviklingen fortsetter.

– Næringskjedene blir påvirket, fugler og pattedyr får ikke mat, jordbruksvekster blir forstyrret eller ødelagt. Insekter er viktige for nedbrytning av organisk materiale som møkk, døde dyr og planterester. Mange planter er avhengige av insekter for frøspredning, sier seniorforskeren."

Utdrag fra artikkelen på nrk.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar