Translate

torsdag 4. oktober 2018

Vi må ta vare på naturen vår!


Som jeg har skrevet om flere ganger på denne bloggen så har jeg gjennom de seneste årene dessverre observert et stadig mindre biologisk mangfold, - jeg ser færre små engblomster og færre insekter.

Miljøorganisasjonen Sabima peker på gjengroing av kulturlandskap som en av de viktigste årsakene til dette. https://www.sabima.no/hva-truer-naturen/ Derfor fant jeg frem noen gamle bilder av området der jeg pleier å ta mine naturbilder. Bildene jeg her viser er av det samme området, men de er tatt på forskjellig tid på året, men de illustrerer meget godt hva som er i ferd med å skje. Det første bildet er tatt i 2003 og viser et åkerlandskap mens det siste bildet er tatt i 2017 og viser en sterk tilvekst av busker og trær.

Hva som ikke synes like godt på bildet er at også dikene som var helt nødvendige for at bonden skulle kunne dyrke sin mark og jorda ikke skulle bli for bløt og vannholdig, - dikene er grodd fullstendig igjen. I dikene og langs med disse vokser det nå takrør eller bladvass som svenskene kaller det. Bladvass trives best i fuktig jord. Når man da ser hvor mye mer og hvor mye bredere bladvassene nå har utbredt seg på marken, så skjønner man at grunnvannet står høyt i store deler av området. Bladvass fortrenger de små og lave engblomstene. Dikene klarer ikke lenger å frakte vannet effektivt ut mot havet. Rikelig forekomst av vann i marken gir gode vekstmuligheter for busker og trær.

Derfor forsvinner de små engblomstene som også insektene er avhengige av for å kunne leve og vi trenger insekter for å sikre pollineringen av andre blomster som gir oss frukter. Les Maja Lundes bok om bienes historie så blir man virkelig skremt over denne utviklingen.
https://www.aschehoug.no/Nyheter/Maja-Lunde-Bienes-historie

Jeg prøver nå å ansvarliggjøre kommunen og markeierne i dette området. Jeg mener at når man eier noe så har man også et ansvar for å forvalte det man eier på en god måte. Så får vi håpe at noe skjer som tar tak i dette.

Kanskje kan også denne bloggen fylle en ny funksjon eller oppgave. Den opprinnelige målsetningen med bloggen var å stimulere flere til å oppdage det vakre i naturen og ta bilder av det. Men da må vi også ha en natur å ta bilder av, - en natur som er mangfoldig og fargerik og levende.

Derfor håper jeg at enda flere besøker bloggen min og gjerne kommenterer innleggene. Denne bloggen passerer snart 350.000 visninger. Min andre naturblogg som fokuserer på fugler har passert over 165.000 visninger. Så til sammen har disse to bloggene hatt over en halv million visninger og fra mange land i verden. Det er ikke dårlig. Gjengroing av kulturlandskap skjer ikke bare i Norge. Dette er et budskap til hele verden.

Vi må ta vare på naturen vår!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar