Translate

lørdag 16. februar 2019

Gjennom glass


Dette er vel ikke et motiv man tradisjonelt tenker på innen makro, men jeg valgte likevel å legge det inn i bloggen min. Det kan vel kanskje inkluderes innen nærbilder.

Bildet var med i en månedlig konkurranse i den lokale fotoklubben hvor temaet var "Gjennom glass" eller gjennom et materiale. Hva jeg ønsket å illustrere var hvordan linjer brytes i glass hvor glasset her fungerer som en konkav linse. For ytterligere å illustrere lysbryting puttet jeg et sugerør oppe i glasset.

Selv om ideen var enkel, så var det ikke like enkelt å realisere. For å gjøre en lang historie kort, - her er hvordan jeg tok bildet:

  • Bakgrunnen er en pappskive med disse stripene på
  • Bunnen er en hvit plexiglass skive
  • I vannet benyttet jeg glass, men pass på, - etterhvert dannes det bobler på innsiden av glasset
  • Det er lett å få uønskede reflekser i glasset. Derfor benyttet jeg et lystelt med hvite gjennomskinnbare vegger på alle kanter.
  • En liten LED-lampe belyste motivet forfra symmetrisk
  • Benyttet monokrom bildestil i svart/hvitt i kamera

Det er spennende å leke seg med forskjellige glass og den brytning som skjer av motivet skutt gjennom glass. Bare prøv, - så vil du se!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar