Translate

tirsdag 30. juli 2013

Morgenstund har gull i munn

f/10, 1/80

I dag våknet jeg grytidlig, men jeg drøyde til kl 6 før jeg gikk ut i hagen på jakt etter makromotiver. Fordelene ved å stå opp tidlig er mange, - blant annet: vindstille, kaldere slik at insektene ikke er så aktive, morgendugg som gir fin effekt i bildene, lite forstyrrelser fra folk på morgentur langs veien, med mere.

Men det finnes også noen ulemper. Lyset kan være så svakt at man trenger å gå opp i ISO1600 og selv da blir lukkertidene lange eller blenderåpningene så store at dybdeskarpheten blir svært liten. Stativ er en selvfølge.

Men motivene fant jeg, - selv om det er en noe spesiell sommer i år. Det er færre insekter og mange arter jeg nesten ikke ser som det ellers er mange av i min hage. Blomsterfluer f eks er det lite av, og jeg har ikke sett en eneste brunsnegle, men akkurat det er jeg ikke lei meg for.

Under hvert bilde har jeg inkludert bildeinfo, men felles for de alle er: Nikon D700, Sigma 150mm makrotele, stativ, ISO 1600.

f/14, 1/20
Det er alltid fare for gjenskinn og reflekser fra våte blader.

f/5.6, 1/250
Her ble perspektivet litt for høyt til at f/5.6 strakk til for å gi dybdeskarphet over hele svermeren. Legg merke til duggdråpene på ryggen.

f/10, 1/60
Her har valmuen akkurat brutt ut av kapselen som fortsatt sitter fast i kronbladene.

f/14, 1/25

f/6.3, 1/200
Denne blomsterfluen var bitte liten.

f/6.3, 1/125

Denne prøvde å gjemme seg for meg og trodde nok den hadde klart det under strået.

8 kommentarer:

  1. Fy søren,- det øverste bildet av flua i valmuen og det av valmuen som nettopp har brutt ut skallet sitt, var utrolig lekkert, Knut!
    Ser du har brukt blender 10, og enda er bakgrunnen så slørete og flott. Kommer det da av at det er veldig lang avstand til bakenforliggende vegetasjon, og at denne ikke inneholder for mange forstyrrende elementer i utgangspuntet, tro?
    Aldeles nydelige farger og detaljer,- sukk, disse likte jeg godt!
    Fin dag til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du likte disse!
      Ja, jeg digger valmuer i alle dens faser. Sterke farger og utrolig vakre.

      Bakgrunnen er en kombinasjon av avstand til bakenforliggende vegetasjon og fullformat. jeg synes mitt fullformat kamera er suverent best på å lage pene bakgrunner. Dessuten tolererer den ISO opp til 1600 godt. Og det er lett å legge fokuspunktet der det skal ligge og det fokuserer bra eller ikke i det hele tatt (Sigma problem) men da fokuserer jeg heller manuelt. Med de store og klare søkerne som fullformat har er det lett å se skarpheten. Med nedblendingsknappen sjekker jeg dybdeskarpheten og hvor forstyrrende bakgrunnen blir.

      På mitt fullbordats kamera ligger de viktigste kontrollene lett tilgjengelig på knapper slik at jeg slipper å se på menyer. Raskt og lett å jobbe med.

      Slett
  2. Åhhh lekkert!!!!!!!Likte å lese det du skriver ang fotografering:)Bra for sånne som meg som har tatt ett lite skritt videre fra bare det å klikke fine motiver.Jeg forstår egentlig veldig lite av iso og alt det der.Ikke har jeg råd til en sigma heller.Men det kommer kansje litt etter litt.Pompei ble ikke bygd påen dag!hihihi!
    Her har jeg myeå lære hos deg så jeg følger deg vist det er greit!Hilsen Anita.

    SvarSlett
    Svar
    1. Selvfølgelig er du velkommen til å følge meg!

      Og min motivasjon for å blogge er å dele mine erfaringer (gode og dårlige) med andre slik at også andre kan få gleden av å oppleve det lille i det store.

      For å prøve og si det enkelt handler ISO om å stille inn følsomheten til kamera slik at man kan ta bilder ved dårligere lysforhold. Prøv alltid å holde ISO så lav som mulig. Er det full sol, så passer ISO 100 eller 200 bra, på mer overskyede dager passer ISO 400-800 bra og under dårligere lysforhold bør du opp i ISO 1600.

      I gamle dager når man brukte film, så kjøpte man film med forskjellig følsomhet. Jeg brukte mye i S/H oh da gjerne en som het Kodak TriX 400. Denne presset jeg ytterligere til ISO1600, men ulempen med å presse filmen til å klare mer var at den ga mere korn og støy. Slik også med digitale kameraer. Du får mere støy i bildene ved bruk av høyere ISO. Dette varierer fra kamera til kamera. De billigste kameraer viser støy allerede ved 400 og enda mere jo høyere ISO.

      Fullformatskameraer har større sensor og gir mindre støyved høyere ISO.

      Hvis det er dårlig lys prøver jeg først å bruke en større blenderåpning, men dette gir meg mindre dybdeskarphet. Så prøver jeg med lengre lukkertider. Større blender og lengre lukkertid tilfører mere lys på sensoren. Til slutt må jeg øke ISO for blir lukkertiden for lang får jeg uskarpe bilder. Ønsker jeg bedre dybdeskarphet må jeg ha mindre blender, men da kan det være at for å få til dette så må jeg øke ISO. Disse faktorene henger tett sammen og er det som bestemmer om et bilde blir riktig eksonert og får en tilfredstillende skarphet.

      Lykke til Anita! Og ikke vær redd for å spørre.

      Knut

      Slett
  3. super bilde Knut og god forklaring. nedblendingsknappen ha jeg prøvt mange ganger men da blir alt bare mørkt i søkern....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir mørkere desto mindre blender du bruker. Kamera viser bildet ved full blender, og så blender den ned når bildet tas. Bruker du midlere blendere, dvs f eks f/5.6 til f/10, burde du kunne se noe i søkeren selv med nedblendingsknappen trykket inn.

      Slett
  4. Åhh tusen takk :-)Ja jeg skal prøve dette fremover.Kommer til å se oå bloggen din ofte for tips og undervisning.Tenkte på bloggen din i går på tur.Jammen vet dumye om insekters og natursyklus for å ta gode bilder.Det at insekter er trege før lyset kommer var bra sagt!Det tipset skal jeg ogbruke.
    Somsagt skal jeg ta med meg info om iso.Tusen takk for att du svarte:-)

    SvarSlett