Translate

fredag 23. september 2011

En siste rest av sommer

Her jeg nå sitter en tidlig morgen ser jeg ut på milevis med skog hvor tåka ligger dypt i dalsøkkene. Gradestokken viser bare 1 grad ute, så det er kaldt. Kanskje har det vært nattefrost.

Men forrige helg var jeg i Bohuslän og der opplevde jeg en siste rest av sommer. Dagtemperaturen var over 15 grader i skyggen og til min store overraskelse så jeg en del insekter i full vigør, dvs de bar noe preg av at livet deres snart er slutt. Humlen på bildet over virket ikke veldig aktiv, og den beveget seg nærmest som i ørska.


Fluene var det mere fart i faktisk. De hastet fra blomst til blomst, men det var jo ikke mange blomster som fortsatt blomstrer. 


Jeg har lenge undret meg over hvorfor det er så mange Admiralsommerfugler i live i motsetning til alle andre sommerfugler. Ved en tilfeldighet oppdaget jeg en hel sverm av Admiraler som forlystet seg på nedfallsfrukt. Så det er dette de lever av når andre matkilder forsvinner.

Det var ikke lett å ta vakre bilder av Admiralen. Med slike omgivelser blir det som det blir. Men som dokumentasjon så duger det jo.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar