Translate

torsdag 11. september 2014

Smått er flott




Olympus har et lite og meget kompakt systemkamera som heter E-PL5. De har også en super liten tele på 45mm hvilket i mFT-formatet tilsvarer 90mm i fullformat. Objektivet er superskarpt fra full blender som er f/1.8, men dybdeskarpheten blir liten selv om mFT har en 2X crop sensor.

Kamera har også en vippbar skjerm (slik at jeg ikke trenger noen vinkelsøker) og skjermen er berøringsfølsom hvilket betyr at jeg bare kan peke der jeg ønsker at fokuspunktet skal ligge.

Til denne kombinasjonen av kamera og objektiv leveres også en makro forsatslinse. Generelt varierer kvaliteten på slike ganske så mye, men Olympus har klart å utvikle en linse som faktisk er bra. På bildet over ser man kamera med linsen ved siden av. Påmontert linsen blir kamera som vist under.



Bildet lyver for dette utstyret er faktisk ganske så lite og derfor meget bærbart og egnet å ta med seg på tur. Jeg skulle tatt et bilde med et fullformatskamera som f eks Nikon D700 med et 100mm makroobjektiv så hadde man virkelig fått et godt inntrykk av hvor smått Olympus kameraet er.

I mangel på bedre motiv valgte jeg å ta noen bilder av en orkide i stuen. Lyset var fra et sydvendt vindu om ettermiddagen en gråværsdag, så kamera valgte ISO helt opp i 1250 på det meste. Bildene ble tatt håndholdt, men Olympus har god bildestabilisering innebygget i kamera. Øvrig bildeinfo gis under bildene.

Her er et bilde som viser hvor nært jeg kom blomsten med 45mm objektivet og uten forsatslinsen påmontert.

f/4, 1/80 sek
Som man kan se har objektivet en fin bokeh og er ganske så skarpt. Fokus er lagt midt i blomsten.

Bildet under viser hvor nært man kommer med forsatslinsen påmontert.

f/7.1, 1/100 sek
Fokuspunktet ble her lagt midt i det gulmønstrede på blomsten.

f/3.5, 1/100 sek
Med den berøringsfølsomme skjermen kan man legge fokuspunktet på de fremste delene av blomsten. Med f/3.5 blir dybdeskarpheten ytterst liten. Likevel opplever jeg at jeg har større dybdeskarphet enn med den Raynox forsatslinsen jeg også har, men det er ikke helt sammenliknbart da denne gir en kraftigere forstørring.

Min konklusjon er kort og godt at jeg er overrasket over den kvaliteten jeg får på bildene og jeg gleder meg til å utforske dette utstyret mer for dette er så avgjort noe som er lite og lett nok til at jeg vil ha det med meg på tur. I kombinasjon med et lite og lett stativ tror jeg at det kan bli bra bilder.

Med andre ord: Dette er så absolutt å anbefale!

Er mFT-utstyr dyrt? Nei, faktisk ikke. Det kommer stadig nye modeller og da selges de utgående modellene på billigsalg. Både Olympus og Panasonic Lumix leverer objektiver som kan brukes av begge merker og Olympus sin makro forsatslinse kan benyttes på flere av disse objektivene inklusive kitobjektivene. En Lumix G5 kan man nå få til kr 2.999,- hos JapanPhoto inklusive kitobjektiv. Olympus E-PL5 med kitobjektiv får man for kr 3479,- hos FotoVideo. Makro forsatslinsen koster kr 569,-.

2 kommentarer:

  1. takk for en bra omtale Knut ! interessant og lærerik !

    SvarSlett
  2. Magnificent blog, with extraordinary photo, perfect and processed to provide a great beauty.

    Regards!

    SvarSlett