Translate

fredag 12. september 2014

Smått er flott - 2

f/8
Endelig ute i hagen fikk jeg tatt noen bilder i all hast før det begynte å regne. Jeg er ennå ikke vant med å fotografere med dette utstyret. Skarphetsområdet er lite og det er uvant å fotografere på frihånd  og benytte live view som søker. Har ikke helt funnet ut av hvilke blendere som egner seg best.

På bildet over prøvde jeg å legge fokus midt under blomsten for å få frem så mye som mulig av bladlusen. Utstyret er som før Olympus E-PL5 med 45mm (90mm i fullformat) og forsatslinse.

f/2.2
Her er blenderen så stor som f/2.2 hvilket gir svært lite dybdeskarphet. Fokuspunktet er lagt i de øvre deler av blomsten.

f/8
Også Tegen valgte jeg å fotografere med f/8 for å få så store deler av den som mulig skarp. Den letteste måten å fokusere på er å bevege seg frem og tilbake til det ser skarp ut og så ta bildet da.

f/4.5
Her ønsket jeg en sløret bakgrunn og gikk ned til f/4.5. Jeg ønsket fokuspunktet på støvbæreren i midten av blomsten, men det var vanskelig å feste fokuspunktet der.

f/1.8
Her prøvde jeg meg med f/1.8. Jeg tror det er skarpt i et lite område bak på edderkoppen og på bladet bak. Kunne nok gjerne brukt en mindre blender for å få litt mer skarphet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar