Translate

søndag 8. november 2015

Høstblomst med dråper


Det kan nesten bli for mange detaljer i et motiv som dette. Likevel er det slik det så ut der nede på bakken hvor morgendugg og morgentåke hadde samlet seg som dråper på den lille blomsten. Jeg har ikke brukt noen som helst spray med glyserol. Dette har naturen klart helt på egen hånd.

Blomsten er ikke større enn omtrent en centimeter stor. Fantastisk hva man ikke ser med det blotte øye! Først når man legger seg ned og virkelig titter, så aner man at her er det noe vakkert, og først etter at man har tatt bildene og får de opp på den store skjermen oppdager man skjønnheten.

Dette er selvfølgelig også stakkede bilder med blender f/2.8 og ISO200 og 19 stakkede bilder.



Som nevnt kan det nesten bli for mye detaljer i et slikt bilde ved bruk av stakking. Under er ett av bildene i stakken som utgjør bildet over. Fokus er der lagt rundt midten av blomsten. Da ser man hvor liten dybdeskarphet man oppnår ved blender f/2.8.

En så stor blender var nødvendig av to grunner. For det første fordi lyset var dårlig en tidlig morgen og for det andre befant blomsten seg i en grusgang. Dersom blenderen gjøres mindre oppnås bedre dybdeskarphet, men på bekostning av at bakgrunnen også kan bli rotete og at ISO-tallet økes vesentlig med dertil støy i bildet. Så kunne jeg jo brukt makro LED lyset mitt, men dette endrer fargene noe, skaper ringer i dråpene samt gjør bakgrunnen mørkere i forhold til motivet.

Løsningen tror jeg ligger i å velge antall bilder som skal utgjøre stakken slik at man får skarpheten liggende i ønsket område, men kanskje ikke over hele blomsten. Dette krever en sterk bevissthet om bruken av stakkede bilder.



3 kommentarer:

  1. Har satt i gang med stakking Knut . Kan du se bloggen min, ikke så bra resultatet som hos deg, langt ifra men begynnelse. Makrosjleden er på vei fra shanghai ........ tar nok sin tid :-( men jeg måtte bare prøve. Takk for hjelpen og inspirasjon Knut !

    SvarSlett