Translate

søndag 9. oktober 2011

Det er ikke flott med flått

Flått (Fästing på svensk)
Bildet er hentet fra Wikipedia.
Det finnes mange arter med noe forskjellig utseende.
Har blant annet sett en som er grå i fargen. 

Mange av mine bilder, de fleste faktisk, blir tatt i Grebbestad hvor vi har hytta vår. I den senere tid har jeg blitt bedre kjent med en som bor i nærheten og for tiden er sykemeldt på grunn av flåttbitt. Han ble bitt for to år siden og fikk lammelser på den ene siden av kroppen og har hatt mye plager på grunn av dette.


Folkehelseinstituttets nettsider står det:
Det er de siste årene også blitt registrert skogflåttencefalitt i Fjällbacka og Grebbestadområdet i Båhuslän i Sverige. Svenske helsemyndigheter anbefaler at personer som bor fast eller om sommeren eller som ferdes mye i skog og mark i disse områdene tilbys vaksine.

Flåttbåren encefalitt er en høyst ubehagelig sykdom, men av en eller annen grunn har vi merket svært lite til den i Norge. Det er færre enn 10 pasienter som har blitt diagnostisert med denne sykdommen her til lands og det i løpet av de siste 10-12 årene, sier lege Miklos Degre, som legger til at samtlige av sykdomstilfellene forekom på Sørlandskysten.

Fordi jeg derfor svært ofte befinner meg i et område hvor det åpenbart er mye flått og dessuten er mye i kontakt med naturen har jeg bestemt meg for å vaksinere meg.

Folkehelseinstituttet sier videre:
Vaksinen mot skogflåttencefalitt (TBE-vaksinen) har en beskyttelseseffekt på om lag 95 % mot skogflåttencefalitt etter fullført grunnvaksinasjon (3 doser). Vaksinen settes med sprøyte i overarmen (intramuskulært i deltoidområdet) og kan gis til personer over 1 år. Grunnvaksinasjon består av 2 doser med 1 - 3 måneders intervall. Intervallet mellom 1. og 2. dose kan reduseres til 14 dager hvis det er behov for rask beskyt telse. Tredje dose gis etter 5 - 12 måneder (før neste sesong).

0 + 1-3 mnd + 5-12 mnd = 6-15 mnd eller 10/10 - 10/11-10/01 - 10/03

Skal jeg med andre ord oppnå optimal effekt innen våren neste år, hvor jeg igjen krabber rundt i naturen, så bør vaksinen tas nå!

Folkehelseinstituttet sier også:
Andre forebyggende tiltak
Det viktigste forebyggende tiltaket mot flåttbårne sykdommer er å bruke lange bukser og være godt tildekket ved anklene når man ferdes på områder med mye flått. Gå på stier i stedet for på steder med høyt gress, lyng og kratt. Bruk av insektmidler med dietyltoluamid på hud og klær reduserer antall flått som fester seg. Det er som regel ikke mulig å foreta en bekjempelse av flått i naturen. For å redusere forekomsten av flått kan det hjelpe noe hvis man fjerner høyt gress, busker og kratt.

Kommentar: Jeg klipper jevnlig gresset i hagen og rundt eiendommen vår. Jeg beveger meg sjelden ut i det høye gresset, og når jeg må det tar jeg alltid strømpene utenpå de lange buksene, og bruker langskaftede støvler. Jeg tar på meg en cap bak/frem for å beskytte nakken, har langermet jakke i lys farge slik at jeg ser kryp som setter seg der. Så rister jeg tøyet godt før jeg går inn. 

Noen synes vel jeg ser rar ut, da dette kan være litt vel mye tøy på en varm sommerdag. Men kanskje er det nettopp denne bekledningen som har beskyttet meg.

Selv om jeg vet at det er mye flått, så har jeg aldri sett den, men jeg har funnet insekter på kroppen som jeg har børstet av meg. Om det har vært flått vet jeg ikke. De er jo så små, og man merker knapt at de kryper på en eller stikker en.

Fhi sier videre: 
Etter ferdsel i områder med mye flått bør man inspisere huden, spesielt hos barn. Likeledes bør man lete etter flått på tøyet, også på vrangen. Det anbefales å dusje for å skylle bort flått som ikke har festet seg. Flått fjernes best ved å trekke den rett ut ved hjelp av pinsett eller fingre. Smøring med fett eller bruk av eter anbefales ikke.

Autan
Autan er et insekstsmiddel som finnes som spray, stift og som våtsavietter. I vår nærbutikk i Sverige har de et godt utvalg av slik beskyttelse.



Les mer om Flått på Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Flått


Hverken min fastlege eller apoteket kjente særlig til denne vaksinen. Ikke så rart for folk i Oslo har langt mindre behov for å vaksinere seg med mindre de oppholder seg mye i geografiske strøk hvor det er mye flått (slik som jeg). Vaksinen heter Ticovac, og de fleste apotek må bestille denne.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar