Translate

lørdag 29. oktober 2011

Prestekrage


Jeg fant en enslig, vakker blomst på et jorde hvor den strakte seg opp mot lyset og solen. Den sto der sterk og svaiet med vinden. Og under den gjemte det seg en veps eller flue, jeg vet ikke helt. Den klamret seg fast og håpet på bedre tider.

Jeg har blitt korrigert av flere som forteller meg at dette er en Prestekrage og ikke en Tusenfryd (Bellis perennis). Ikke vet jeg. Jeg er ingen ekspert på blomster. Jeg trodde prestekrager var mindre. 



Her et bilde av en blomst rett ved den andre. Denne var 70-80 cm høy og blomstene var 6-8 cm i diameter. Når jeg nå har lest mere om prestekragen så ser jeg at den kan bli ganske høy, men at det også kan være en Kjempekrage.



Jeg fikk en veldig følelse av sommer, da også sola tittet frem bak en sky.




Det var veldig vanskelig å eksponere korrekt. Det hvite blir utbrent eller vepsen blir undereksponert. Derfor måtte det bli noe midt i mellom, i alle fall med en eksponering. Og da det blåste svært mye og blomsten ikke ville stå stille, kunne jeg bare glemme bracketing og HDR.

2 kommentarer:

  1. Nydelige bilder alle tre.
    Trodde dette var prestekrage, jeg. Da lærte jeg noe nytt i dag og.

    SvarSlett
  2. Tusen takk for kommentaren Aina!

    Det kan godt hende at dette er en Prestekrage.

    mvh Knut

    SvarSlett