Translate

fredag 18. mai 2012

En stygg en


Ikke mye pen denne nei!

Jeg aner ikke hva det er, men jeg tror det er en bille av et eller annet slag.

Om du kjenner navnet på denne, så vil jeg gjerne høre fra deg.

Det var et hardt lys, direkte sol, så bildet er ikke helt topp, men jeg synes det duger likevel.

ooOoo

Jeg tror jeg fant ut hva dette er. På Wikipedia står det:
Stor løvgreinbukk (Pogonocherus hispidulus) er en bille som tilhører familien trebukker (Cerambycidae). Denne arten er utbredt langs kysten av Sør-Norge.

En liten (6-7,5 mm), kraftig, brunspraglete trebukk. Den kjennes fra de andre Pogonocherus-artene som forekommer i Norge på at den fremre delen av dekkvingene er nesten ensfarget gråhvit. Antennene er kraftige, med ganske lange børster, omtrent så lange som kroppen, hvert ledd er tydelig tofarget, gråhvitt i indre del, brunt i ytre. Hodet er stort og bredt, tett kledt med håraktige skjell. Pronotum er litt bredere enn langt, hvelvet, med en smal, butt tagg midt på hver sidekant. Dekkvingene er brune, den fremste tredjedelen nærmest ensfarget gråhvit. De har en spiss tagg ytterst i spissen. Beina er korte og svært kraftige.


1 kommentar:

  1. Hei Knut

    Flott blogg, skal følge med her og prøve å plukke opp noen tips :)

    SvarSlett