Translate

søndag 13. mai 2012

Prunus spinosa







På Wikipedia kan du lese om denne som nå står i full bomst mange steder:

Slåpetorn (Prunus spinosa) er en plante i rosefamilien som er kommet til Norge fra blant annet England. Den vokser spredt langs kysten i Sør-Norge.
Fruktene er egentlig en type villplommer og er litt bitre på smak. Ved frost forsvinner mye av den bitre/tørre smaken. Slåpetorn har små, mørkeblå frukter med lyst kjøtt. Det er masse pigger på buskene. I tillegg til å brukes i produksjon avSloe Gin, er de blitt brukt til gelesirup og sloe vin (en sterkvin). Også brukt i gammel folkemedisinBladene er også blitt brukt som te.
Treverket til slåpetorn er veldig hardt.
I tillegg er slåpetorn vertsplante for den utrydningstruetesommerfuglen slåpetornstjertvinge.

4 kommentarer:

  1. Knall makrobilde av den. Denne har jeg ikke sett før. Nydelige blomster på den.
    Ønsker deg en flott våruke.

    SvarSlett
  2. Nydelig bilde!
    Min far lagde i sin tid slåpelikør:o)

    Så flott at jeg fant bloggen din! Jeg har fotografering som hobby, og tar gjerne med meg tipsene dine:o)

    Hilsen Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Helene!

      Og velkommen skal du være på bloggen min! Ja, fotografering er en flott hobby!

      mvh Knut

      Slett