Translate

torsdag 17. mai 2012

Hvilket makroobjektiv bør jeg kjøpe?


Dette spørsmålet får jeg mange ganger. Eller hvilket makroobjektiv anbefaler du at jeg kjøper? Og til dette er det ikke ett svar, men mange.

Hva jeg bruker selv og hvorfor
Jeg har prøvd flere flere objektiver, forsatslinser, mellomringer og makrobelg, og de har alle sine fordeler og ulemper, men det jeg ender opp med oftest er det utstyret som bildet viser. Jeg har den første utgaven av Sigma 150mm APO Macro DG HSM f/2.8. Objektivet finnes i en nyere utgave med bildestabilisering, men dette har ingen betydning for bruk i forbindelse med makro. Jeg synes ikke det rettferdiggjør den ekstra prisen med mindre man for eksempel skal bruke objektivet til portretter eller annet enn makro.

Objektivet er etter min mening meget skarpt og gir meg en passe stor avstand fra det objektet jeg skal fotografere. For fotografering av sommerfugler kunne jeg ønsket med Sigma sin 180mm Macro som også er et utmerket objektiv, men koster noe mer.

Jeg benytter Nikon D700 som er et fullformatskamera, men når jeg skal fotografere sommerfugler bytter jeg ofte til Nikon D7000 som da gir en lengre faktisk brennvidde da denne har en mindre bildebrikke.

Alternativer
Alternativene avhenger av kameramerke (Nikon, Canon, Sony, etc.), hva du skal ta bilder av og ditt budsjett. Det handler også om hvilket uttrykk du ønsker i bildet ditt. Hvis du f eks skal ta superskarpe bilder med stor forstørrelse og stor dybdeskarphet av insekter, så kan du gjerne benytte et 50mm normalobjektiv som du snur med egnet mellomring, tar en rekke bilder med minimal endring av fokuspunktet og stacker en serie med bilder i etterbehandlingen. Hvis du skal ta bilder av blomster med minimal dybdeskarphet og smørmyk bokeh, så kan også et normalobjektiv som en 50mm, men med stor blenderåpning som f/1.4 være det rette valget.

Mitt første makroobjektiv var en Sigma 17-70mm Makrozoom. Denne fokuserer nesten helt inn til fronten av objektivet. Den er hendig på den måten at jeg av og til har det med meg på tur, når jeg ikke helt vet hva jeg skal ta bilder av. I kombinasjon med et DX-kamera som f eks Nikon D40 (som var mitt første digitale speilreflekskamera) blir det veldig anvendelig og forholdsvis rimelig. Men det gir meg ikke like fine utviskede og nøytrale bakgrunner. Det er det etter min mening bare objektiver med tilstrekkelig brennvidde som gjør og stor blenderåpning og da helst i kombinasjon med et fullformatskamera.

Et annet rimelig alternativ er Tamron sin gamle 90mm Macro. En gammel konstruksjon, men benyttes av mange dyktige makrofotografer. Jeg ville imidlertid helst ikke benyttet en kortere brennvidde enn 90mm på et DX-kamera.

Dyrt, men meget godt er Nikon sin 105mm Macro. Superskarpt og også veldig egnet til portretter. Nesten like bra etter min mening er Sigma sin 105mm Macro, og vesentlig rimeligere.

Vil du vite mer
Hvis du vil vite mer før du bestemmer deg, så foreslår jeg at du søker på "utstyr" på bloggen min. Da vil du finne mange innlegg hvor jeg kommenterer forskjellige alternativer.

Til slutt inkluderer jeg noen linker til de objektivene jeg her har beskrevet.
Sjekk prisene på http://produkt.akam.no/kategorier/objektiv.


1 kommentar:

  1. Takk for dette innleget!! Det er nok mange ting som spiller inn når man skal velge objektiv ja....ikke enkelt når man er "fersk" på området iallefall. Takk for gode råd, skal ta de med i vurderingen. :))

    Ha ei fortsatt fin helg:))

    SvarSlett