Translate

mandag 8. juli 2013

Humlebille


Så endelig fant jeg et insekt litt mer spennende enn bare de vanlige fluene som jeg ellers har funnet i år. En Humlebille (Trichius fasciatus) er en bille som hører til familien skarabider (Scarabaeidae). En bille som ser ut som en Humle rett og slett. Og det gir den nok en viss beskyttelse.

Denne gangen måtte jeg bryte min regel om å bruke stativ fordi den var i så stor aktivitet at jeg ellers ikke ville hengt med. Et meget krevende motiv å fotografere fordi den var i bevegelse hele tiden, er ganske stor slik at man får utfordringer med dybdeskarpheten, er svart slik at det sola skinner i øynene og skallet, på en knall hvit blomst hvilket lett gir utbrente høylys og som på toppen av det hele vaiet i vinden.

Bildene ble tatt med Nikon D700, Sigma 150mm telemakro, ISO 400, f/9 og 1/200 - 1/250. 

Bildet øverst er det jeg ble mest fornøyd med fordi det har den beste bakgrunnen, komposisjonen er bra og man får et godt inntrykk av hvordan Humlebilla ser ut. 



Humlebillen er ikke noen god flyver, men den kommer seg da fra sted til sted. Her var lukkertiden ikke kort nok til å fryse bevegelsen helt. Hadde jeg bare visst at den skulle lette, så skulle jeg ha økt til ISO 800 eller 1600 slik at lukkertidene hadde blitt vesentlig kortere. Men slikt er vanskelig å forutse.


Her ser man den full av gult pollen. Du kan lese mer om Humlebillen her: http://no.wikipedia.org/wiki/Humlebille

1 kommentar: