Translate

tirsdag 16. juli 2013

Når man ikke finner insekter...



Når man ikke finner insekter, hva skal man da fotografere makrobilder av? Jo, blomster vel!

Jeg tenkte at jeg skulle lage et eksperiment. Jeg skulle velge både den styggeste av prestekragene og den peneste og ta bilde av de begge og se hva jeg kunne få ut av det.

Øverst er den styggeste, - en avblomstret prestekrage. Jeg valgte å fotografere denne i hardt sidelys av aftensol med liten blender (f/13) for å fremheve mest mulig av de stygge detaljene av forfall på blomsten. Med andre ord harde konstraster og mange detaljer. Bakgrunnen valgte jeg i etterbehandlingen å trekke mest mulig ut mot sort for ytterligere å skape kontrast. Blomsten ble ytterligere skarpet opp.

Og resultatet ble en helt annerledes prestekrage enn de vanlige man ser langs med veien. Faktisk synes jeg at denne også har sin egen skjønnhet.


Over vises den mest fullkomne av prestekragene jeg fant. Jeg valgte å fotografere denne rett ovenfra med hele blomsten i samme plan. Med blender f/10 fikk jeg også her skarphet over det meste av blomsten.

Istedet for å rydde i bakgrunnen og fjerne strå som delvis lå over blomsten valgte jeg heller å benytte dette som "krydder" i bildeflaten. I etterbehandlingen valgte jeg å benytte en lys vignettering, dvs trekke hjørnene ut mot lysere enn sentrum av bildet. I tillegg valgte jeg å benytte en effekt som kalles Detail Extractor som skaper mer liv gjennom å forsterke lys og skygge og kontraster. Ytterligere økte jeg skarpheten i midten av blomsten.

Dette ble et virkelig sommerbilde hvor sentrum av blomsten skinner som en sol og kronbladene som stråler ut fra sola og mot en lys sommergrønn bakgrunn.

Etter på tenkte jeg at det er da gøy å fotografere sommerblomster også! :-)

3 kommentarer:

  1. Samme blomst, med så forskjellig,- jeg har egentlig stor sans for visne blomster,- men det nederste stjal allikevel min oppmerksomhet. Det var fantastisk flott,- du har fanget hele sommeren inn i det bildet!
    Nydelig!
    Ha en alle tiders flott dag, Knut:)

    SvarSlett
  2. DU kannst es, du bist top!

    Liebe Grüße - ♥ Monika mit Bente


    SvarSlett
  3. begge har sin sjarme men nummer to er spesiell flott synes jag da :-)

    SvarSlett