Translate

mandag 29. juli 2013

På tur til Østensjøvannet


ISO200, f/5, 1/125

Sist søndag måtte jeg bare ta en snartur til Østensjøvannet. Jeg hadde ikke flere fugler å legge ut på fuglebloggen min. Men det ble en bomtur. Det var Norway-cup og så mye støy på vestsiden av vannet at svært mange av fuglene hadde lagt seg "midtfjords" og derfor altfor langt fra land til at det kunne bli noen brukbare bilder. Men en Kråke fikk jeg da bilder av. (Se min andre blogg.)

Jeg hadde også med meg mitt letteste makroutstyr, - en Nikon D3200 og med en Nikon 105mm VR macro. Med det utstyret prøvde jeg å ta noen makrobilder, men oppdaget at å fotografere på frihånd gir meg en høy andel dårlige bilder. Det meste måtte skrotes når jeg kom hjem og tittet nærmere på resultatet.

Jeg fant ikke så mange insekter der heller. Jeg var spesielt på utkikk etter vannnymfer eller øyestikkere. De burde man kunne finne i nærheten av vann. Men jeg så bare et par stykker og ikke var de lette å komme innpå. Kanskje er det ikke så mange i et vann som Østensjøvannet fordi alle fuglene spiser opp larver og insekter i vannet (en øyestikker går gjennom mange stadier). I så fall er det mange som ikke lever opp til å kunne bli en øyestikker og hvis det også er lite insekter generelt i år blir det også lite mat til øyestikkerne.

ISO200, f/5, 1/160

Kløverblomsten bak vingen til øyestikkeren ville jeg normalt ha fjernet, men her tok jeg ikke sjansen i frykt for at den skulle fly bort. Den satt dypt nede i vegetasjonen, nesten helt nede ved bakken, så det var mye gress som var i veien. 

På bildet under har jeg flyttet meg litt til siden for å få et bedre perspektiv og mere av øyestikkeren i klar sikt gjennom vegetasjonen, men kløverblomsten forstyrrer i bildet også her.

ISO200, f/5, 1/125


Men humler av flere slag var det mange av og disse kan jo være fine motiv. Jeg prøvde hele tiden å finne noen blomster som lå slik til at det ble god avstand til omliggende vegetasjon for å få fine bakgrunner.

ISO200, f/5, 1/320

ISO200, f/5, 1/250




2 kommentarer:

  1. Så spennende blogg du har, jeg legger meg til som følger. Jeg har flere blogger, men en er fotobloggen. Photo by Ingun
    Hilsen Ingun

    SvarSlett
  2. fascinerende bilder Knut. Jeg synes at det er svært lite humler i år, eller jeg se dem ikke :-)

    SvarSlett