Translate

tirsdag 5. august 2014

Gulløye


Denne Gulløyen lever farlig. Det er ikke lenge siden jeg postet dette innlegget på bloggen min om en annen Gulløye som ventet på å bli spist av en edderkopp: http://makrotips.blogspot.se/2014/07/venter-pa-bli-spist.html

Og på bildet her aner man at det ikke er særlig stor avstand til edderkoppspinn. Klebrige tråder som er kjempesterke og svært vanskelig å komme løs fra.

Det hører med til historien at denne kom seg fri. Derfor fikk jeg ikke flere bilder av denne hvilket jeg gjerne hadde ønsket. Den sitter parallelt med sensorplanet slik at det burde være mulig å oppnå en god skarphet på den, men den satt i skyggen og det var dårlig lys der. Jeg måtte opp i ISO1600 og selv da ble det kun 1/25 sekund i lukkertid. Dens lange følehorn var i konstant bevegelse og derfor er de ikke skarpe. Litt vind var det også slik at de fleste bildene ble langt dårligere enn dette selv om jeg brukte stativ. Et stativ stopper rystelser i kamera, men ikke i objektet, som kjent.

Blender valget var f/9 som ble valgt for å få med mest mulig av edderkopptrådene. En større blender hadde kanskje gitt større skarphet fordi den hadde gitt kortere lukkertid og dermed stoppet bevegelsene i bildet. Dette er alltid en vanskelig avveiing. Dersom jeg hadde hatt bedre tid med motivet hadde jeg tatt en serie med bilder med forskjellige blendere og lukkertider, men denne fløy videre ganske fort.

For å oppnå noenlunde skarphet måtte jeg øke kontrasten noe samt også skarpe opp, men kanskje ble det skarpet opp litt for mye denne gangen.

Bildet er intet makroskudd, men jeg synes det forteller en historie om hvor farlig insektene lever. Farer lurer rundt ethvert hjørne. Edderkoppene spinner sine nett som farlige snubletråder i naturen. Og mange ender sine liv når de ikke kommer seg løs.

Mer info om Gulløye finner dere på bloggen min.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar