Translate

torsdag 7. august 2014

Makroblits / ringblits - en liten test


Jeg tenkte jeg skulle gi min makroblits en ny sjanse. Dette er en billig sak jeg kjøpte fra en nettbutikk. Den skal ha TTL-automatikk hvilket innebærer at lyset måles gjennom objektivet og at blitsen ikke gir mere lys enn det som er nødvendig. Min erfaring er at dette fungerer OK i ca 50% av tilfellene og ved at jeg tar bilder i RAW-format, så kan jeg justere de ganske mye i etterbehandlingen. Mange av bildene blir kraftig overeksponert og selv om jeg kompenserer for overeksponeringen så varierer den fra gang til gang på samme motiv.

Fordelene ved å bruke blits er åpenbare:
  • Man kan ta bilder med lave ISO-tall og med små blendere
  • Blitstiden er så kort at den fryser motivet
  • Ringblitsen gir nesten ikke skygger
  • Man kan få frem flere detaljer på insektet
  • Bakgrunnene blir som regel mørke fordi blitsen ikke gir lys til bakgrunnen
Men som bildet under viser (trolig en nymfe av et saksedyr), så er det også ulemper forbundet med å bruke en slik blits:
  • Det blir lett skinn og reflekser og spesielt fra insekter med blanke skall
  • Makroblitsen har for liten åpning til at den kan brukes på mitt makroobjektiv (Sigma 150mm)
På motiv som f eks blomster fungerer den bedre, men uttrykket i bildet blir etter min mening noe flatt og kjedelig. Jeg synes at samspillet mellom lys og skygge skaper bedre bilder.

Men det er jo spesielt for fotografering av insekter jeg tenkte å bruke denne. Da tror jeg man må vurdere motivet og hvis dette har blanke detaljer, så tror jeg ikke resultatet blir bra.

Hva jeg også la merke til var at insektene ikke ble skremt slik at de fløy sin vei ved blinkene fra blitsen. Kanskje de heller blir paralysert eller blendet og forvirret? Håper ikke vi skader insektenes øyne ved slik bruk, men slikt er jo ikke lett å vite.


De makrobilder jeg har sett tatt med blits og som jeg likevel synes er fine er tatt med vanlig blits og med en eller annen form for diffusor påmontert. Sjekk f eks bildene til svenske John Hallmén på www.makrofokus.se

Et annet alternativ er å skyte blitsen opp i en paraply, men dette blir jo stort å bære rundt og en paraply har også den ulempen at den kan fange vinden og velte hvis den står på et eget stativ. (Har hendt meg flere ganger.)

Så jeg har prøvd, men aldri blitt komfortabel med å benytte blits ifm makro. Gi meg gjerne tips og del gjerne dine erfaringer med meg. Fordelene er åpenbare, men som nevnt finnes det også ulemper.

3 kommentarer:

  1. Interessant innlegg om ringblits.

    Jeg hadde en MR14-EX, ringblits fra Canon som heldigvis gikk i gulvet. Jeg var lynkjapp og kastet den direkte :-). Denne blitsen hadde muligheten for å stille lysstyrken separat på blitsens venstre- og høyre side for å oppnå lysforhold som for eksempel 1:2 eller 1:4 for derved å oppnå ulik belysning- og derved dybdevirkning i bildene (iallefall i teorien).

    Som du sier over: "Ringblitsen gir nesten ikke skygger", og dveler man litt rundt dette, er det nettopp manglende skygger som er det store problemet med ringblitser; Manglende skygger = flate bilder = "kjedelige bilder" = omtrent like bilder som om man setter en blits på kameraet og fyrer i vei = et nei, nei, nei, i de fleste fotografers øyne.

    En av blitsens "guruer, Joe McNally, sier: "If you want to make something more interesting, don't light all of it." Han får stå for utsagnet selv, men det er for de fleste fotografer en "akseptert" sannhet at han har rett.

    Et generelt problem med makrobilder (enten de er belyst med blits eller ikke), er at objektene ofte er så små at det er vanskelig å kontrollere lys- og skygger. Et gjennomgående problem er også at svært, svært mange makrobilder faktisk er flate i lyssettingen (uansett belysningsvalg), noe som er forståelig, men like kjedelig å se på som om vi hadde fotografert for eksempel portretter. Hadde man tatt slike bilder i studio eller som portretter (med eller uten blits), ville motivet nektet å betale. - Når man tar makrobilder, har vi vent oss til relativt flatt belyste bilder.

    Ringblitsene har en tendens til "ødelegge" motivene som jeg ser det. Heldigvis gikk min heden! :-)

    Den typen ringblits du bruker her- og den jeg hadde, faller gjennom i praktisk bruk fordi lyskilden(e) praksis sitter fast på objektivet. Nikon har vel en løsning hvor 2 separate blitser monteres foran objektivet, noe som trolig funker bedre. Men... det er jo da ikke lenger en ringblits.

    I utgangspunktet ble vel ringblitsen konstruert for dental- og medisinsk bruk?, og man var ikke spes. opptatt av de estetiske aspektene tror jeg.

    Ringblits er ikke greia - iallefall for meg! :-)

    Mange fine poenger her, Knut!

    Erik


    SvarSlett